خلاصة:
محییالدین ابنعربی(560-638هـ) عارف بزرگ اسلامی در سدۀ ششم و هفتم هجری، اندیشههای خاصی را وارد عرفان اسلامی کرد. بخشی از این اندیشهها تحتعنوان وحدتوجود، پس از او در بسیاری از متون عرفانی صبغۀ ویژهای دارد. شاهداعی شیرازی(810-870هـ)، شاعر و عارف سدۀ نهم هجری از کسانی است که تأثیرات فراوانی از ابنعربی پذیرفتهاست. او در شرح نسائم گلشن که بر گلشن راز شیخمحمود شبستری نوشته، به افکار ابنعربی پرداختهاست. بهعلاوه در لابهلای دیوان غزلیات و ستّهاش – بهویژه مثنوی مشاهد- بهوفور جوانب فکری ابنعربی، مخصوصاً مسئلۀ وحدتوجود، دیدهمیشود. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی انجامشده و اطلاعات و دادهها با استفاده از فیش جمعآوری شدهاست. نتیجه پژوهش بهخوبی نشانمیدهد که شاهداعی اندیشۀ وحدتوجودی خود را از محییالدین ابنعربی وامگرفتهاست و آن را با بهرهگیری از تمثیلات و تبیینات خود سادهکرده و آن را بهگونۀ دیگری بیانکردهاست.
Muhyiddin Ibn Arabi (538-638 AH), a great Islamic mystic, has introduced certain ideas into Islamic mysticism in the sixth and seventh centuries AH. Some of these ideas, under the title of Unity of Being, have a special character after him in many mystical texts. Shah Da’ei Shirazi (870-870 AH), a poet and mystic of the ninth century AH, is one of those who has received many influences from Ibn Arabi. In his commentary on Golshan-e-Raz by Sheikh Mahmoud Shabestari, entitled Nasa’em Golshan, he has dealt with Ibn Arabi's thoughts. In addition, there are many aspects of Ibn Arabi's thought, especially the issue of the Unity of Being, in the margins of his Divan and Settah. This research has been done by descriptive-analytical method. The information and data have been collected using the library documents and books. The result obtained from this research clearly shows that Shah Da'ei borrowed his idea of the Unity of Being from Muhyiddin Ibn Arabi and simplified it by using his allegories and explanations.