خلاصة:
زمینه و هدف: بررسی یادگیری زبان خارجی از دیدگاههای خودهای انگیزشی نه تنها به فهم بهتر انگیزهی زبان انگلیسی دانش آموزان کمک میکند، بلکه درکی شفافتر از تاثیر انگیزش بر میزان اضطراب زبان خواهد رساند؛ لذا هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای سیستم خودهای انگیزشی زبان در رابطه بین صفتهای شخصیتی با اضطراب زبان انگلیسی در دانش آموزان بود. روش پژوهش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی 525 دانش آموز دختر متوسطه اول پایه نهم 10 مدرسه دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. در این پژوهش برای تعداد 350 نفر به عنوان حجم نمونه به روش خوشهای دو مرحلهای دانش آموزان انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه صفتهای شخصیتی ﻫﮕﺰاﮐﻮ (2013)، پرسشنامه سیستم خودهای انگیزشی زبان تاگوچی، مجید و پاپی (2009) و پرسشنامه اضطراب کلاس زبان انگلیسی علی خلف علی (2017) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات رگرسیونی ساختاری با نرم افزار SPSS18 و AMOS23 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که صفتهای شخصیتی، سیستم خودهای انگیزشی زبان بر اضطراب زبان انگلیسی در دانش آموزان اثر مستقیم دارند (05/0=P). همچنین صفتهای شخصیتی بر اضطراب زبان انگلیسی با واسطه گری سیستم خودهای انگیزشی زبان در دانش آموزان اثر معنی داری دارد (05/0=P). نتیجهگیری: به طور کلی مدل پژوهش تایید شد و متغیرهای پژوهش توان پیش بینی 49 درصدی از متغیر اضطراب زبان انگلیسی را دارا بودند؛ از این رو نتایج پژوهش حاضر نشانگر اهمیت عوامل شناختی در تبیین اضطراب زبان انگلیسی است.
Background and Aim: The aim of the present study was to investigate the the mediating role of Language Self-Motivational System in relationships between Personality Traits with English Anxiety in Students. Methods: The research method was descriptive-correlation based on structural equations. The statistical population of the present study consisted of all female high school students in the ninth grade of 10 public schools in the academic year 2021. In this study, 350 people as a sample size by two-stage cluster sampling method. Students were selected. To collect data from HEXACO Personality Traits Questionnaire (2013), Taguchi, et al’s Self-Motivational System Questionnaire (2009) and Khalaf Ali’s English Language Anxiety Questionnaire (2017) were used. Structural equations with SPSS18 and AMOS23 software were used to analyze the data. Results: Findings showed that personality traits and language self-motivational system have a direct effect on English language anxiety in students. Also, personality traits have a significant effect on English language anxiety through mediation of language self-motivational system in students. Conclusion: In general, the research model was approved and the research variables were able to predict 49% of the English language anxiety variable. The present study shows the importance of cognitive and motivational factors in explaining English anxiety.