خلاصة:
زمینه و هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل سلامت سازمانی مدارس بر اساس مدیریت دانش، نوآوری سازمانی با میانجیگری سکوت سازمانی در مقطع متوسطه شهر تهران بوده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و در زمره پژوهشهای کاربردی میباشد و از نقطه نظر شیوه گردآوری دادهها روش تحقیق توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری معلمان مقطع متوسطه شهرتهران در سال تحصیلی 1401-1400 بوده (970685 نفر) و نمونه آماری بر اساس شیوههای رایج در معادلات ساختاری 300 نفر بر آورد گردید. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و طبقهای بود که با توجه به شرایط فعلی وبه خاطر جو کرونا معلمان از مناطق 20 گانه شهر تهران به صورت آنلاین پرسشنامه هارا تکمیل کردند. ابزار جمع آوری دادههای تحقیق حاضر پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی هوی و فیلدمن (1996)، مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی (1995)، پرسشنامه نوآوری سازمانی پراجگو و سوهل (2006) و سکوت سازمانی ون داین (۲۰۰۳) بود. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد میانگین وضعیت سلامت سازمانی مدارس، سکوت سازمانی و مدیریت دانش بالاتر از میانگین جامعه و نوآوری سازمانی آنها در مقطع متوسطه شهر تهران پایینتر از میانگین است. همچنین از طریق مدیریت دانش و نوآوری سازمانی با میانجیگری سکوت سازمانی، سلامت سازمانی مدارس در مقطع متوسطه شهر تهران قابل تبیین است. از نظر معلمان، مدیریت دانش و نوآوری سازمانی با میانجیگری سکوت سازمانی به صورت معناداری سلامت سازمانی مدارس را در مقطع متوسطه شهر تهران تبیین میکنند. نتیجهگیری: مدیریت دانش هم به صورت مستقیم وهم از طریق سکوت سازمانی باسلامت سازمانی رابطه معناداردارد. هرچه مدیریت دانش درمدارس مقطع متوسطه شهرتهران بیشترباشد سلامت سازمانی بیشترمی شود. ولی متغیر مداخلهگر سکوت سازمانی میزان اثر مدیریت دانش برسلامت سازمانی را کاهش میدهد. ولی درکل از طریق مدیریت دانش میتوان سلامت سازمانی مدارس در مقطع متوسطه شهرتهران را تبیین کرد.
Background and Aim: The purpose of this research was to present the model of organizational health of schools based on knowledge management, organizational innovation with the mediation of organizational silence in secondary schools in Tehran. Method: The current research is a descriptive-correlational study. The statistical population of middle school teachers in Tehran in the academic year 2021-22 was (970,685 people) and the statistical sample was based on common methods in structural equations of 300 people. With cluster and stratified random sampling method, according to the current conditions and due to the coronavirus, teachers from 20 districts of Tehran completed the questionnaires online. The data collection tools of the current research were Heavy and Feldman's (1996) standard organizational health questionnaire, Nonaka and Takuchi's (1995) knowledge management, Prajgo and Sohl's (2006) organizational innovation questionnaire, and van Dyne's organizational silence (2003). Results: The results of the present study showed that the average state of organizational health of schools, organizational silence and knowledge management is higher than that of the society and their organizational innovation is lower than the average in secondary schools in Tehran. Also, knowledge management and organizational innovation with the mediation of organizational silence can explain the organizational health of secondary schools in Tehran. According to teachers, knowledge management and organizational innovation by mediating organizational silence explain the organizational health of schools at the secondary level in Tehran. Conclusion: Knowledge management has a meaningful relationship with organizational health directly and through organizational silence. The higher the knowledge management in secondary schools in Tehran, the higher the organizational health. However, the intervening variable of organizational silence reduces the effect of knowledge management on organizational health. However, in general, the organizational health of secondary schools in Tehran can be explained through knowledge management.