خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف اصلی تبیین تأثیر آموزش مهارت تریز بر مهارت حل مسئله و خلاقیت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام گرفت. روش انجام این پژوهش شبه تجربی بود که در آن از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه استفاده شد که متشکل از یک متغیر مستقل آموزش تریز و متغیر وابسته مهارت حل مسئله و خلاقیت بود. جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاه شهید صدوقی یزد که با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 40 نفر بهصورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمون انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، شامل دو پرسشنامه مهارت حل مسئله هپنر و سنجش خلاقیت رندسیپ بود. روایی و پایای این پرسشنامه ها هم توسط پژوهشگران تایید شده هم با آزمونهای مختلف مورد تایید قرار گرفته اند.دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس (مانکوا) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت تریز بر خلاقیت و مهارت حل مسئله کارکنان تأثیر مثبت دارد.
The aim of this study was to explain the effect of Triz skills training on the problem-solving skills and creativity of the staff of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd. The method of this research was quasi-experimental in which a pre-test-post-test design with a control group was used, which consisted of an independent variable of training and a dependent variable of problem-solving skills and creativity. The statistical population included the staff of the Shahid Sadoughi University of Yazd who by random sampling method 40 people were randomly selected into two groups of control and experimental. Data collection tools included two questionnaires on Hepner's problem-solving skills and measuring receptive creativity. The validity and reliability of these questionnaires have been confirmed by both researchers and various tests. Data were analyzed using the statistical method of analysis of covariance (MANCOVA). The results showed that Triz skills training has a positive effect on creativity and problem solving skills of employees.
ملخص الجهاز:
com اطلاعات مقاله تاریخجه مقاله دریافت: 9/4/1401 پذیرش:17/7/1401 (مقاله پژوهشی) چکیده پژوهش حاضر با هدف اصلی تبیین تأثیر آموزش مهارت تریز بر مهارت حل مسئله و خلاقیت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام گرفت.
روش انجام این پژوهش شبه تجربی بود که در آن از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه استفاده شد که متشکل از یک متغیر مستقل آموزش تریز و متغیر وابسته مهارت حل مسئله و خلاقیت بود.
آموزش تریز در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نشان داد با وجود اینکه شرکت در دورهها بهصورت محدود و کوتاه بود، اما فراگیری این مهارت در بهبود مهارت حل مسئله و افزایش خلاقیت مؤثر بوده است.
The effect of TRIZ skills training on problem solving skills and creativity of the staff of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd Reyhaneh Najar Hadavi.
2- Associate Professor, Department of Curriculum Studies, Marvdasht Branch, IAU, Iran Abstract The present research was carried out with the main purpose of explaining the effect of TRIZ training skills on problem-solving skills and creativity of employees of Shahid Sadougi University of Medical Sciences, Yazd.
Comparing the effectiveness of educational design with two innovative methods of problem-solving and brainstorming on the creativity of students of e-learning courses at Khajeh Nasir al-Din Tusi University of Technology.
Creative Engineering (Innovative Theory of Triz Problem Solving),Tehran: Rasa Cultural Services Publishing.
The effectiveness of Triz on creativity and problem-solving skills of 8-12 year old students in Isfahan.