خلاصة:
استعاره های مفهومی همواره به عنوان موضوعی مهم در معناشناسی شناختی مطرح بوده است؛ لیکاف و جانسون به عنوان دو نظریه پرداز اصلی این حوزه، برجنبة جسمانی و تجربة بدنی استعارههای مفهومی تأکید کردند. بعدها نظریهپردازانی-در رأس آنها- کووِچش علاوه بر جنبة جسمانی، بر نقش بافت و به ویژه بافت فرهنگی نیز در پردازش و فهم استعارههای مفهومی تأکید داشتند. ادونیس، شاعر و منتقد عرب زبان، در اشعار خود بر فکر و فرهنگ تمرکز دارد و دفتر شعریاش «أغانی مهیار الدمشقی» دارای بنیادها و زیرساختهای فکری و فرهنگی است که از فلسفه، تصوف و سوررئالیسم گرفته شده است. در این میان شباهت میان تجربة فرهنگی در ساخت و پرداخت استعارههای مفهومی و رابطة آن با بنیادهای فرهنگی در اندیشه و شعر أدونیس انگیزه اصلی انجام پژوهش حاضر است. نتایج پژوهش نشان میدهد که استعارة «پویایی، پیشرفت و نوآوری است» مهمترین حوزة مفهومیِ اندیشه و شعر ادونیس در مجموعة شعریِ «أغانی مهیار الدمشقی» است؛ بر این اساس که ادونیس برای مفهومسازیِ حوزة مقصدِ «پویایی» از مفاهیم متعدد و گاه متناقضی چون دویدن، جریان داشتن، متوقف شدن، سوختن و ... که در عالم معناییِ وی همگی در راستایِ مفهوم عینیِ «پیشرفت» میباشند، بهره جسته است.
تعتبر الاستعارات التصوریه قضیه مهمه فی مجال علم الدلالات المعرفیه. اکد لیکوف وجونسون، بصفتهما المنظرین الريیسین فی هذا المجال، علی الجانب المادی والتجربه الجسدیه للاستعارات التصوریه. وفی وقت لاحق، اکد المنظرون الاخرون – ومن بینهم- کوفیتش، بالاضافه الی الجانب المادی، علی دور السیاق وخاصه السیاق الثقافی فی معالجه وفهم الاستعارات التصوریه.ادونیس، کشاعر وناقد فی مجال الشعر العربی الحدیث ، یرکز علی الفکر والثقافه فی قصايده، ولکتابه الشعری «اغانی مهیار الدمشقی» اسس فکریه وثقافیه وبنیه تحتیه مستمده من الفلسفه والصوفیه والسریالیه. فی هذه الاثناء، التشابه بین التجربه الثقافیه فی بناء ودفع الاستعارات التصوریه وعلاقتها بالاسس الثقافه فی فکر ادونیس وشعره هو الدافع الريیس للبحث الحالی. اما نتايج البحث فتشیر الی ان استعاره «الدینامیکیه هی التقدم والابتکار» تعد من اهم المحاور الفکریه لادونیس وشعره فی مجموعه «اغانی مهیار الدمشقی». بناء علی ذلک، یقدم ادونیس مفاهیم "الدینامیکیات" کمفاهیم متعدده واحیانا متناقضه مثل الجری والتدفق والتوقف والحرق وما الی ذلک، حیث تلايم هذه المفاهیم جمیعها مع المفهوم الموضوعی ل "التقدم" فی عالمه الدلالی.
Conceptual metaphors have always been a significant subject in cognitive semantics. As the two leading theoreticians of this field, Lakoff and Johnson emphasized the physical aspects and bodily experience of conceptual metaphors. In addition to the physical aspect, later, other theorists led by Kovecses emphasized the role of context, especially the cultural context in the processing and understanding of conceptual metaphors. Adunis, an Arabic poet and critic, focuses on thought and culture in his poems, and his poetry book, Aghani Mahyar al-Demashghi, has intellectual and cultural foundations and substructures that are taken from philosophy, Sufism and Surrealism. In the meantime, the similarity of cultural experience in the construction of conceptual metaphors and its relationship with cultural foundations in Adunis's thought and poetry is the main motivation for the present research. The results of the research demonstrate that the metaphor "dynamism is progress and innovation" is the most important conceptual domain of Adunis’s thought and poetry in the poetry collection "Aghani Mahyar al-Demashghi". On this basis, Adunis conceptualizes the destination domain of "dynamics" using multiple and sometimes contradictory concepts such as running, flowing, stopping, burning, etc., which are all in line with the objective concept of "progress" in his semantic world.