خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای متن، تصاویر و خودآزماییهای کتب جامعهشناسی متوسطه دوم جهت تعیین میزان مسئله محوری و درگیری ذهنی این متون بر اساس الگوی ویلیام رومی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کتب جامعهشناسی(1)، جامعه-شناسی(2) و جامعهشناسی(3) چاپ سال 1400 میباشد. ابزارگردآوری دادههای این پژوهش شامل فرم تحلیل محتوای محقق ساخته میباشد که بر مبنای الگوی ویلیام رومی تهیه شدهاست. در تحلیل متن، سوالات و تصاویر کتاب جامعهشناسی(1) به ترتیب 1222، 154 و 194 عبارت مورد بررسی قرار گرفت که ضریب درگیری متن 0.122، پرسشها 0.619 و تصاویر0.590 محاسبه گردید. در تحلیل متن، پرسشها و تصاویر کتاب جامعهشناسی(2) به ترتیب 1057، 77 و 212 عبارت مورد بررسی قرار گرفت که ضریب درگیری در هر بخش به ترتیب 0.036، 2.27 و 0.341 مشخص گردید. در تحلیل متن، پرسشها و تصاویر کتاب جامعهشناسی(3)، به ترتیب 1048، 136 و 201 عبارت مورد ارزیابی قرار گرفت که میزان درگیری ذهنی در هر بخش به ترتیب 0.085، 0.250 و 0.477 محاسبه گردید. این نتایج بیانگر غیرفعال بودن، متنِ کتاب جامعهشناسی(1)، متن و تصاویر کتاب جامعهشناسی(2) و متن و پرسشهای کتاب جامعهشناسی(3) میباشد. در ارزیابی کلی از سه کتاب با بررسی 4301 عبارت میزان درگیری ذهنی کل محتوای مورد بررسی 0.122 محاسبه گردید. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که متون کتب جامعهشناسی متوسطه دوم غیرفعال تنظیم شدهاند.
The present study aims at analyzing the text content, images, and self-tests of the Sociology textbooks of the Second Grade of High School in Iran education system in order to determine the central issue and the mental involvement of these texts based on Romey's (1968) model. The statistical population of the study is the following textbooks: Sociology(1), Sociology(2), and Sociology(3) published in 2021. The data were collected using researcher-made content analysis form based on William Romey's model. In the analysis of the texts, the questions, and the images of Sociology(1), 1,222, 154, and 194 terms were analyzed and the engagement rate of the texts, the questions, and the images were 0.122, 0.619, and 0.590, respectively. In the analysis of the text, the questions, and the images of Sociology(2), 1057, 77, and 212 terms were analyzed, and the engagement rate for them were 0.036, 2.27, and 0.341, respectively. Regarding the analysis of the texts, the questions, and the images of Sociology(3), 1,048, 136, and 201 terms were examined and the mental engagement were calculated as 0.085, 0.250 and 0.477, respectively. These results indicated the passivity of the text of Sociology(1), the text and images of Sociology(2), and the text and questions of the Sociology(3). In the overall evaluation of the three textbooks, by examining 4,301 terms, the mental involvement rate of the entire content under investigation was calculated as 0.122. Therefore, it can be concluded that the texts of Sociology textbooks of the tenth grade in Iran are constructed passively.
ملخص الجهاز:
دانشگاه فرهنگيان فصلنامۀ علمي تخصصي پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة پنجم ، شماره اول ، بهار ١٤٠٢ تحليل محتواي کتب جامعه شناسي متوسطه دوم بر اساس الگوي ويليام رومي 1 ارسال : ١٤٠٢/٠١/٠٩ محمدرضا رزاقي پذيرش : ٠٦/١٨/ ١٤٠٢ زينب کوچکيان ٢ چکيده هدف پژوهش حاضر، تحليل محتواي متن ، تصاوير و خودآزماييهاي کتب جامعه شناسي متوسطه دوم جهت تعيين ميزان مسئله محوري و درگيري ذهني اين متون بر اساس الگوي ويليام رومي مي باشد.
اين در حالي است که نتايج مطالعات #$$000 ٨٦ فصلنامه علمي تخصصي پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة پنجم ، شماره ١، بهار ١٤٠٢ ادواري تيمز، از ١٩٩٥ تا ٢٠٠٧ نشان دهنده عملکرد ضعيف دانش آموزان ايراني در توليد نظريه ، تحليل و حل مسئله و عدم پرورش قوه تفکر و استدلال علمي و منطقي مي باشد (٢٠٠٨,karimi).
حال با وجود داده هاي اين پژوهش و پژوهش هايي همچون افتخاري(١٣٩٤)، دال خال و محدث (١٣٩٤)، کرمي(١٣٩٦)، (٢٠١٣) Ka'idi and Ahmadi که نشان از محتواي غيرفعال کتب درسي و همچنين پژوهش هاي رضايي(١٤٠٠)، حيدري و همکاران (١٤٠٠) و Javadipoor (١٩٩٥) بيانگر غيرفعال بودن کتب مطالعات اجتماعي دارد، بايد اين مسئله را مطرح نمود که نظام آموزشي کشور به چه ميزان ابزار و امکان و محتواي فعال و پويا را براي پرورش تفکر انتقادي و انديشيدن و درگيري ذهني دانش آموزان در اختيار معلمان قرار داده است .
Evaluation of social studies course curriculum for Iranian teacher training centers in terms of critical thinking.