خلاصة:
تربیت سکولار به اقتضای پشتوانههای تئوریک خود درصدد عقب راندن حضور دین در مدارس است و مبتنی بر همین ایده، حضور «فرهنگ عاشورا» در سالهای اخیر در تربیت رسمی ایران مورد انتقاداتی قرار گرفته است. نوشتار حاضر تلاش خواهد کرد «فرهنگ عاشورا» را به مثابه یک کلاننظریه و زیارت عاشورا را به عنوان یک «برنامه درسی» تلقی نموده و از منظر «فلسفه تربیت» دلالتهای تربیتی این زیارتنامه را تبیین نماید. روش پژوهش توصیفی استنباطی است. مولف در ابتدا به اعتبار سندی زیارت عاشورا و قدیمیترین نقلهای آن اشاره نمود و سپس با نمایهزنی و کدگذاری و سپس طبقهبندی مفاهیم و مدالیل، مجموعه دلالت-های زیارت عاشورا را گردآوری نمود و سپس آنها را در چهار ساحتِ «تربیت اعتقادی و عبادی»، «تربیت اخلاقی و عاطفی»، «تربیت اجتماعی و خانوادگی» و «تربیت سیاسی» دستهبندی کرد و در واپسین گام تلاش شد دلالتهای تربیتی ناظر به هر ساحت تربیتی با استناد به فرازهای این زیارتنامه تشریح و تبیین شود.
Secular education, due to its theoretical support, seeks to push back the presence of religion in schools, and based on this idea, the presence of "Ashura culture" in recent years in the official education of Iran has been criticized. The present article will try to consider "Ashura culture" as a macro-theory and Ashura pilgrimage as a "curriculum" and explain the educational implications of this pilgrimage from the perspective of "philosophy of education". The research method is descriptive-inferential. The author first pointed to the authenticity of the Ashura pilgrimage document and its oldest quotations, and then, by indexing and coding, and then classifying the concepts and medals, compiled a collection of the meanings of the Ashura pilgrimage, and then compiled them in He categorized the four areas of "religious and devotional education", "moral and emotional education", "social and family education" and "political education", and in the last step, he tried to provide educational implications for each educational field by quoting phrases. Explain this pilgrimage.