خلاصة:
فرهنگ سازمانی الگوی اعتقادات و ارزشهای مشترک و ثابت کارکنان سازمان شناخته میشود که در طول زمان رشد و توسعه یافته و وجه ممیزه هر سازمان از سازمانهای مشابه محسوب میشود. هدف مقاله طراحی الگویی برای فرهنگ سازمانی نداجا مبتنی بر ارزشهای سازمانی است. تحقیق از نوع «کاربردی – توسعهای»، با روش «تحلیلی – توصیفی» انجام شده است. جامعه آماری 66 نفر از صاحبنظران و خبرگان نیروهای مسلح میباشد. حجم نمونه تمام شمار، و دادهها با روشهای کتابخانهای و میدانی و با ابزارهای فیش پژوهش، مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شدهاند. دادهها با آمار توصیفی و بکارگیری نرمافزار SPSS)) و تحلیل عاملی تاییدی با بکارگیری نرمافزار Smart PLS)) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه با رجوع به خبرگان و اعمال نظرات اصلاحی و تکمیلی آنان در نسخه اولیه، و روایی همگرا و واگرای آن با نرمافزار Smart PLS اندازهگیری و تایید گردید. پایایی پرسشنامه نیز به دو روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه و تایید شد. پس از اعتبارسنجی دادهها، تعداد 167 ارزش سازمانی در قالب 31 مولفه و 136 شاخص در ابعاد 5 گانه «ارزشهای رفتاری»، «ارزشهای ساختاری»، «ارزشهای معنایی»، «ارزشهای محیطی»، و «ارزشهای مکتبی و انقلابی» سازماندهی شدند. یافتههای پژوهش نشانگر آن است که ابعاد «ارزشهای رفتاری»، «ارزشهای معنایی» و «ارزشهای مکتبی و انقلابی» بیشترین اهمیت و مولفههای بعد «ارزشهای مکتبی» بیشترین ضرایب بارهای عاملی را دارند.
Organizational culture is known as the pattern of common and constant beliefs and values of the organization's employees, which has grown and developed over time and is considered the distinguishing feature of each organization from similar organizations. The purpose of the article is to design a model for organizational culture based on organizational values. The "applied-developmental" type of research was carried out with the "analytical-descriptive" method. The statistical population is 66 experts and experts of the armed forces. The total sample size, and the data were collected with library and field methods and with the tools of research sheet, interview and questionnaire. The data was analyzed with descriptive statistics using SPSS software and confirmatory factor analysis using Smart PLS software. The content and face validity of the questionnaire was measured and confirmed by referring to experts and applying their corrective and supplementary comments in the initial version, and its convergent and divergent validity with Smart PLS software. The reliability of the questionnaire was also calculated and confirmed by Cronbach's alpha and composite reliability methods.After validating the data, the number of 167 organizational values in the form of 31 components and 136 indicators in the 5 dimensions of "behavioral values", "structural values", "semantic values", "environmental values", and "School and revolutionary values" were organized. The findings of the research show that the dimensions of "behavioral values", "semantic values" and "scholastic and revolutionary values" are the most important and the next components of "scholastic values" have the highest coefficients of factor loadings.
ملخص الجهاز:
com@fgh٦١١٢ مقدمه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران که در زمره سازمان هاي دفاعي کشور است ، به واسطه قرارداشتن در سلسله مراتب ولايت و فرماندهي معظم کل قوا از يک سو، و ويژگيهاي خاص ديگر نيروهاي آب هاي عميق ١ و همچنين عملکرد در محيط غرب آسيا٢ که با وجود نيروهاي فرامنطقه اي حاضر محيطي پيچيده و از نظر امنيتي دشوار محسوب ميگردد، نيازمند برخورداري از فرهنگ سازماني خاصي ميباشد که بر اساس آن فرماندهان و کارکنان نداجا بتوانند در موقعيت هاي گوناگون رفتارهاي مورد انتظار را از خود بروز دهند.
پورصادق (١٣٩٢) در پروژه اي که براي يکي از بانک هاي کشور انجام داده ، با بهره گيري از مدل چهاربعدي کوئين (ابعاد ساختاري، رفتاري، معنايي، محيطي و فرهنگي)، الگويي براي فرهنگ سازماني بانک مورد نظر طراحي نموده و فرهنگ آن را مورد سنجش قرارداده است .
علي فرهي (١٣٨٤) در يک پروژه با بهره گيري از مدل کوئين و درنظر گرفتن ابعاد ساختاري، محتوايي، معنايي، زمينه اي، ارزش هاي حاکم بر فرهنگ سازمان هاي نيروهاي مسلح را «ارزش هاي بوروکراتيک » معرفي نموده است .
» صاحب نظران اين حوزه ، تعاريف گوناگوني را از فرهنگ و فرهنگ سازماني ارائه نموده اند، اما در اکثر اين تعاريف ، «ارزش هاي سازماني» گرانيگاه تبيين آنان بوده است : «هستۀاصليفرهنگ سازمانيراارزش هايي تشکيل مي دهند که اعضاي سازمان همگي با هم در آن مشترک هستند و بر اساس اين ارزش ها، رفتارهاي درون سازماني شکل مي گيرند.