خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش سرمایهی روانشناختی و باورهای فراشناخت بر بهزیستی روانشناختی زنان متأهل بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود که از طرح پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل استفاده گردید. مشارکت کنندگان در پژوهش به صورت داوطلبانه 60 نفر از زنان روستایی متأهل شهرستان دهاقان بودند که با روش همتاسازی، 20 نفر درگروه آموزش سرمایهی روانشناختی، 20 نفر در گروه آموزش باورهای فراشناخت و20 نفر نیز در گروه کنترل قرار گرفتند. این گروهها به تصادف در گروههای آزمایشی و کنترل گمارش شدند. گروههای آزمایشی به مدت 8 جلسهی 1ساعته، یک گروه تحت آموزش سرمایهی روانشناختی و یک گروه هم تحت آموزش باورهای فراشناخت قرار گرفتند. در پایان هر سه گروه به پرسشنامهی بهزیستی روانشناختی ریف (1989) پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس یک متغیره (ANOVA) نشان داد که آموزش سرمایهی روانشناختی و فراشناخت بر بهزیستی روانشاختی تأثیر معناداری داشته است. همچنین نتایج نشان داد که بین آموزش سرمایهی روانشناختی و آموزش فراشناخت، از نظر تأثیر بر سطح بهزیستی روانشناختی تفاوت معنادار وجود نداشت. بدین ترتیب با توجه به یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت آموزش سرمایهی روانشناختی و آموزش باورهای فراشناخت بر بهزیستی روانشناختی اثرگذار بوده است.
The purpose of the present study was to investigating the effectiveness of psychological capital training and metacognitive beliefs on psychological well-being. The research method was quasi-experimental with post-test design with two experimental groups and one control group. Participants in the study were 60 married rural women in Dehaghan who were randomly assigned to the psychological capital training group and 20 to the metacognitive beliefs training group. At the end, all three groups completed the questionnaire psychological well-being (Ryf, 1989). The validity and reliability of research tool for use in Iranian culture have been satisfactory. Data were analyzed by SPSS-23 software. The results of one-variable analysis of variance (ANOVA) showed that both psychological capital training and metacognitive training had a significant effect on the psychological well-being. The results also showed that there was no significant difference between psychological capital training and metacognitive training in terms of psychological well-being. Thus, according to the research findings, it can be concluded that the training of psychological capital and the metacognitive beliefs have had an effect on the psychological well-being.
ملخص الجهاز:
ریف (1995) بهزیستی روانشناختی را تلاش براي کمال در راستای تحقق تواناییهاي بالقوۀ واقعی افراد میداند و شامل ابعادي چون پذیرش خود 1 (توانایی دیدن و قبول کردن قوتها و ضعفهاي خود)، روابط مثبت با دیگران 2 (به معنای داشتن رابطۀ نزدیک و ارزشمند با افراد مهم در زندگی)، خودتعیینگری 3 (توانایی و قدرت پیگیري خواستهها و عمل بر اساس اصول و اعتقاد شخصی حتی اگر مخالف آداب و رسوم و تقاضاهاي اجتماعی است)، تسلط بر محیط 4 (توانایی تنظیم و مدیریت امور زندگی به خصوص مسائل زندگی روزمره)، زندگی هدفمند 5 (به مفهوم داشتن غایات و اهدافی که به زندگی فرد جهت و معنی میبخشد)، رشد شخصی 6 (احساس این که استعدادها و تواناییهاي بالقوۀ فرد در طول زمان و در زندگی بالفعل میشود) میداند (Ryff & Keyes, 1995, Ryff & Singer, 2008).
لذا مسئلۀ پژوهش حاضر این است که آیا آموزش سرمایۀ روانشناختی و مؤلفههای آن (امید، خوشبینی، خودکارآمدی و تابآوری) میتواند بر بهزیستی روانشناختی زنان متأهل روستایی تأثیرگذار باشد؟ psychological capital Hope Resilliency Optimism Self-efficacy علاوه بر آموزش مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی، بر اساس مدل بهزیستی ریف (1995) فرض بر این است که آموزش باورهای فراشناختی 1 نیز بر بهزیستی روانشناختی تأثیرگذار است.
تحلیل واریانس تکمتغیره {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج تحلیل واریانس تکمتغیره نشان داد، که بین گروههای آموزش سرمایۀ روانشناختی، فراشناخت و گروه کنترل در بهزیستی روانشناختی تفاوت معنیدار وجود دارد.
همچنین، نتایج پژوهش حاضر نشان داد، که آموزش باورهای فراشناختی بر بهزیستی روانشناختی زنان اثر مثبت داشته است.