خلاصة:
مقدمه و هدف: مهمترین مهارت ضمن تدریس، برقراری ارتباط موثر استاد با دانشجو است؛ کیفیت رابطه ی استاد با دانشجو در کلاس درس از نوع روابط پیچیده ی انسانی است که عوامل متعدد و گوناگونی در آن موثرند از جمله توانایی معنوی؛ هدف این مطالعه این است که آیا بین نگرش و میزان معنویت استاد و دانشجو در فرایند ارتباط رابطه ی معناداری برقرار است یا خیر؟ مواد و روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه ی گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه ی آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال تحصیلی 97-96 است که با فرمول کوکران و از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 334 نفر از این دانشجویان به عنوان نمونه انتخاب شدند؛ جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامهی توانایی معنوی شهیدی و فرج نیا (1391) و پرسشنامهی ارتباط بین استاد و شاگرد (1396) استفاده شد. دادهها با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بحث: نتایج تحقیق نشان داد که توانایی معنوی بر تمامی گویه های مربوط به کیفیت رابطه ی استاد و دانشجو از جمله: (شاخص برازندگی توانایی معنوی، برازندگی تحلیل عاملی توانایی معنوی، برازندگی روابط بین استاد و دانشجو و شاخص برازندگی نهایی) بجز نوع درس تاثیرگذار است. نتیجه گیری: اساتید با استفاده از تکنیک و مهارت ارتباطی معنویت، میتوانند روابط علمی و تربیتی خود را با دانشجویان عمیقتر کنند. بر این اساس توجه به برنامهریزی و عملیلتی کردن امور معنوی هم در سرفصل دروس مرتبط و هم در برنامههای فرهنگی، امری ضروری مکمل نظام آموزش است.
Introduction: The most important skill in teaching is to communicate effectively with the student. The quality of the relationship between the teacher and the student in a classroom is a complex human relationship in which multiple factors and diversity are influential. One of the factors that have been studied in this research is their spiritual ability.
Method: The method of this study is applied in terms of purpose and in terms of collecting information, descriptive, is a survey type. The statistical population consisted of students of Ilam University of Medical Sciences in the academic year of 2017-2018 which was selected using Cochran formula, and by simple random sampling, 334 students from these students were selected. To collect the data, Shahidi and Farajnia Spiritual Ability Questionnaire (2012) and the Relationship Questionnaire between Professor and Student (2017) were used. Data were analyzed using structural equations and AMOS software.
Discussion: The results of the research showed that spiritual ability affects all aspects related to the quality of relationship between teacher and student as part of the type of study.
Conclusion: It can be concluded that professors with the ability of empathy and mutual understanding, strengthen their level of relationship with the student and also by using appropriate communication techniques, increase their level of relationship with students.