خلاصة:
مقدمه: معنویت به دلیل تأثیر بر سازههای روانشناختی و قابلیت اثرگذاری بر روی دانشآموزان در سالهای اخیر مورد توجه محققین قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر رابطه باورهای مذهبی و بهزیستی تحصیلی با سلامت معنوی در دانشآموزان دوره متوسطه شهر تبریز بود. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیهی دانشآموزان دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل میدادند که که تعداد آنها 70276 نفر بود برای انتخاب نمونه از میان جامعه آماری، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، نمونهای به حجم 400 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای دینداری آرین (1378)، بهزیستی تحصیلی پیترینن و همکاران (2014) و مقیاس سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (1982) استفاده شد. جهت تجزیه تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرمافزار SPSS.21 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین باورهای مذهبی و بهزیستی تحصیلی با سلامت معنوی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. در واقع با افزایش باورهای مذهبی و بهزیستی تحصیلی، سلامت معنوی دانش آموزان نیز افزایش مییابد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای جنسیت، باورهای مذهبی و بهزیستی تحصیلی قادرند تغییرات سلامت معنوی را در دانشآموزان پیشبینی کنند. نتیجهگیـری: بنابراین بر اساس یافتههای موجود و با توجه به اهمیت مذهـب در بهزیستی تحصیلی میتوان با ارائه طرحهای درمانی و خصوصاً طرحهای پیشگیری، گامی مهم در جهت ارتقای بهداشت روان دانشآموزان برداشت.
Introduction: The purpose of this research was investigated the Relationship between religious beliefs and educational well-being with spiritual health in high school students. Method: Research method was descriptive-correlative and the statistical population of this study was all students of high school students in Tabriz in the academic year of 2018-2019. For sample selection, a sample of 400 individuals was selected using cluster random sampling method. Data were collected by Arian Religious Questionnaire (1999), Pitrinen et al. (2014) and Pulotzin and Ellison (1982) Psychological Well-being Scale. Data was analyzed using Pearson correlation coefficient, step by step, regression and all the processes have been calculated by SPSS software. The results showed that there is a positive and significant relationship between religious beliefs and educational well-being with spiritual health. In fact, with the increase of religious beliefs and academic well-being, spiritual well-being of students also increases. Also, the results of regression analysis showed that gender variables, religious beliefs and educational well-being can predict spiritual health changes in students. Conclusion: Therefore, based on the findings and considering the importance of religion in educational well-being, it is possible to provide an effective step to improve mental health of the students by presenting therapeutic plans and especially prevention plans.