خلاصة:
مقدمه و هدف: تحمل پریشانی، میتواند نقش مهمی در ارتقای سلامت در دوران کرونا داشته باشند، بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین نقش هوش معنوی و اخلاقی در پیشبینی تحمل پریشانی دانشجویان بود. روشکار: مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند در سال تحصیلی 1399-۱400 بودند، 260 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت اینترنتی به پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008)، هوش اخلاقی لنیک و کیل (2007) و تحمل پریشانی سیمون و گاهر (2005) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و نرمافزار SPSS نسخه 24 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد رابطه مستقیم و معنیداری بین هوش معنوی با تحمل پریشانی (685/0 =r) و هوش اخلاقی با تحمل پریشانی (473/0 =r) وجود داشت (01/0>P)، همچنین نتایج نشان داد مولفههای هوش معنوی و هوش اخلاقی، توانایی پیشبینی تحمل پریشانی را داشتند. نتیجهگیری: هوش معنوی و اخلاقی نقش مهمی در میزان تحمل پریشانی دانشجویان ایفا میکنند؛ بنابراین آموزش در زمینه ارتقای هوش معنوی و اخلاقی جهت توانمندسازی و اجرای برنامههای حمایتی پیشنهاد میشود.
Background & Aim: Anxiety tolerance can play an important role in promoting health during coronation, so the aim of this study was to determine the role of spiritual and moral intelligence in predicting students' anxiety tolerance.Methods: The present study was descriptive-correlational. The statistical population of the study included all male students of Farhangian University of Shahid Bahonar Campus in Birjand in the academic year 2020-2021. Distress tolerance Simon and Gaher (2005) responded. Data analysis was performed by Pearson correlation test and multiple regression and SPSS software version 24.Results: The results showed that there was a direct and significant relationship between spiritual intelligence with distress tolerance (r = 0.685) and moral intelligence with distress tolerance (r = 0.473) (P Conclusion: Spiritual and moral intelligence play an important role in students' stress tolerance; Therefore, training in promoting spiritual and moral intelligence is recommended to empower and implement support programs.