خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مقوله تفکر انتقادی لیپمن در کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ سوم ابتدایی با روش تحلیل محتوا است. روش این تحقیق، توصیفی از نوع تحلیل محتوا است و جامعۀ آماری این پژوهش کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم دبستان در سال تحصیلی 95-1394 است. حجم نمونه برابر با حجم جامعه می باشد. در این تحقیق به منظور روایی صوری، از متخصصان در حوزه های مختلف استفاده شده است. ابزارهای این تحقیق با توجه به الگوی تفکر انتقادی لیپمن شش زیر مولفه دارد: سؤال کردن، تحلیل و ارزیابی، استدلال کردن، ارزیابی شواهد و اظهارات، تفسیر دادهها، قضاوت صحیح . واحد تحلیل، تمام جملات و تصاویر و سؤالات کتاب بوده است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که کتاب مطالعات اجتماعی سوم دبستان، بیشترین توجه را به زیر مقولۀ تحلیل و ارزیابی و کمترین توجه را به زیر مؤلفۀ قضاوت صحیح داشته است که با توجه به اهمیت آن در زندگی روزمره، بهتر است به این مقوله بیشتر توجه شود.
The purpose of this study was to investigate the amount of attention to Lipman's critical thinking in elementary third grade social studies by content analysis method. The research method was descriptive content analysis and the statistical population of this study was third grade social studies textbook in academic year 2014-2015. Sample size is equal to community size. In this study, experts of different fields were used for face validity. The tools of this research are based on Lipman's Critical Thinking Model with 6 sub-components: questioning, analyzing and evaluating, reasoning, evaluating evidence and statements, data interpretation and sound judgment. The analysis unit consisted of all the sentences, pictures and questions in the book. The results of the analysis indicate that the third elementary school social studies textbook has received the most attention sub-category of analysis and evaluation, and the least attention has been paid to the component of sound judgment. Since it is important in daily life, more attention should be paid to it.
ملخص الجهاز:
کارشناسي علوم تربيتي دانشگاه فرهنگيان سمنان ، سمنان ، ايران اطلاعات مقاله چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي ميزان توجه به مقوله تفکر انتقادي ليپمن در کتاب مطالعات اجتماعي پايۀ سوم ابتدايي با روش تحليل محتوا است .
ابزارهاي اين تحقيق با توجه به الگوي تفکر انتقادي ليپمن شش زير مولفه دارد: سؤال کردن ، تحليل و ارزيابي، استدلال کردن ، ارزيابي شواهد و اظهارات ، تفسير داده ها، قضاوت صحيح .
Sc. of Educational Sciences, Semnan Farhangian University, Semnan, Iran ARTICLE INFORMATION ABSTRACT Received:15 November 2019 Accepted:20 April 2020 The purpose of this study was to investigate the amount of attention to Lipman's critical Keywords: thinking in elementary third grade social studies by content analysis method.
تعريف ديگر مربوط به انجمن روان شناسي آمريکا است که استونر گردآوري کرده و به شرح زير است : ما تفکر انتقادي را اين گونه درک ميکنيم که بايد قضاوت خود ساخته و هدفمندي باشد که منجر به تفسير، تحليل ، ارزيابي و استنباط شود.
با توجه به هدف پژوهش (بررسي ميزان توجه به تفکر انتقادي ليپمن در کتاب تعليمات اجتماعي پايه سوم ابتدايي)، اين مطالعه يک پژوهش توصيفي به حساب ميآيد و از نوع روش تحليل محتوا است .
A Study of the Content of Secondary School Social Studies Textbook on Cultivation of Critical Thinking Skills Based on the Social Perspective of Curriculum, Psychology, Allameh Tabataba'i University, Faculty of Psychology and Educational Sciences .
Critical Thinking Skills in the Elementary Books on Social Studies, Journal of Islam and Educational Research , 8(1):60-67 .