خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر، امکانسنجی اجرای برنامه درسی قصد شده کار و فناوری، از دیدگاه معلمان در مدارس ارومیه است. جامعۀ آماری، کلیه معلمان پایه ششم ابتدایی شهر ارومیه به تعداد 880 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به شیوۀ نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، 267 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محققساخته است که در آن به بررسی مولفههای اهداف، محتوا، شیوههای تدریس، راهبردهای ارزشیابی، امکانات و تجهیزات آموزشی و عنصر زمان پرداخته شد. یافتهها نشان داد که از نظر معلمان، ایشان با اهداف، محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابی درس کاروفناوری، آشنایی لازم را دارند، ولی امکانات و زمان اختصاص دادهشده به این درس، کافی نبوده و نیاز به انعطافپذیری و تجهیزات بیشتری وجود دارد.بنابراین پیشنهاد میشودامکانات و تجهیزات کارگاهی و فناورانه بیشتری به این درس اختصاصیابدو نیز ساعات هفتگی تدریس آن بیشتر شود.
The present study aims to examine the feasibility implementation of work and technology curriculum based on teachers' point of view in schools of Urmia. The statistical population of the present study was all the elementary teachers of Urmia including 880 subjects. The sample population included 267 subjects selected by using the Krejcie- Morgan table. The instrument is a researcher-made questionnaire in which the components of teaching goals, content, methods, evaluation strategies, educational facilities and equipment and time were considered. The findings indicate that the teachers are familiar with goals, content, teaching methods and evaluation strategies, but facilities and allocated time are not enough. So it is recommended to allocate more facilities, space and time to this course.
ملخص الجهاز:
درس کاروفناوري ، به ويژه در دوره ابتدايي اهميت بسيار دارد، اما نتايج پژوهشي و تجربي مرتبط نشان ميدهد که تفاوت هاي فراواني بين برنامه درسي قصد شده و اجرا شده ، ديده ميشود که عمدتا از ناآشنابودن مجريان با اهداف اساسي برنامه درسي ، محتواي قصدشده و نيز راهبردهاي متناسب تدريس و ارزشيابي و از سوي ديگر کمبود امکانات ، تجهيزات ، فضاي آموزشي و همچنين زمان اختصاص داده شده به درس ناشي مي گردد، از اين رو در تحقيق حاضر، پژوهشگران به بررسي ميزان آشنايي معلمان با چهار مؤلفه اساسي برنامه درسي (يعني هدف ، محتوا، روش هاي تدريس و ارزشيابي ) در اجراي برنامه درسي قصد شده کاروفناوري و نيز فراهم بودن يا نبودنامکانات و زمان متناسب با اهداف تعريف شده براي اين درس از ديدگاه معلمان پرداخته اند تا دريابند که آيا امکان اجراي برنامه درسي قصد شده براي اين کتاب در مدارس وجود دارد يا خير؟ در اين راستا شش سؤال زير مورد بررسي قرار گرفته است : ١.
پرسش دوم : آيا معلمان بر محتواي قصدشده کتاب درسي کارو فناوري پايه ششم تسلط دارند؟ (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به نتايج جدول چون مقدار معناداري ٠/٠٠٠١ به دسـت آمـده کـه کـوچک تر از٠/٠٥ اسـت و چون ميانگين برابر با ٣,٧٧ بوده است ، بنابراين فرض صفر رد ميشـود.
Examination the status and amount of consistency of intended, implemented and experienced curriculum of work and technology and thinking and inquiry courses on sixth grade, 6th New inquiries in sciences and technology conference: Tehran.