خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر استراتژیهای یاددهی-یادگیری مغزمحوربر یادگیری درس ریاضیات و علوم تجربی دانشآموزان پایه اول با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش همه دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر اصفهان در سال 97-1396 بودند و از این تعداد به روش نمونهگیری در دسترس دو کلاس به حجم 34 نفر انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش جایدهی شدند. فرایند مداخله در این پژوهش، بر اساس بر اساس استراتژیهای یاددهی-یادگیری مغز محور دانشگاه فلوریدا در سال 2016 تنظیم شده بود. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که استراتژیهای یاددهی-یادگیری مغزمحور بر یادگیری درس ریاضی دانشآموزان تاثیر معناداری دارد (01/0P<)، اما بر یادگیری درس علوم دانشآموزان تاثیر معنادار ندارد (05/0P<).
The present study has determined the effect of brain-based teaching-learning strategies on learning mathematics and experimental science of first grade of elementary school students. The present study was a semi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study was the all first-grade students of Isfahan in 2017-18 who are studying in the schools of this city at the time of the research. Of these, 34 eligible individuals were selected by two sampling methods placed in two classes in the control and experimental groups. The intervention protocol in this study included 18 strategies for brain-based teaching-learning on the university of Florida brain-based teaching-learning strategies (2016). A Mathematics and experimental science learning checklist were used to collect information. In this study, in order to analyze the data, descriptive statistical methods and inferential statistical methods (ANOVA analysis of covariance tests) were used by SPSS software version 23. The results showed that brain-based teaching-learning strategies have a significant effect on Learn math lessons (P <0.01) But it has no statistically significant effect on students' learning of science lessons (P <0.05). Brain-based teaching-learning strategies do not have a significant effect on science lessons due to the parents' education and family economic class (P <0.05). Thus, instruction of brain-based learning can be utilized as an intervening method in improving the academic performance of students in mathematics.
ملخص الجهاز:
مشکلاتي گه منشا دروني دارند،از ويژگيهاي فردي دانش آموزان در پردازش ذهني،يادگيري،انگيزش و نگرش ها سرچشمه مي گيرند،در حالي که مشکلات برون فردي از عوامل فرهنگي،اجتماعي،آموزشي و چگونگي تدريس و برخورد معلمان اثر مي پذيرد(٢٠٠٢,Alam al-Hudaei(يافته هاي سومين مطالعه بين المللي تايمز در زمينه علوم تجربي دوره ابتدايي نشان ميدهد که يادگيري دانش آموزان ايراني در اين درس بسيار پايين است (٢٠١١ ,Ranjdoost)، اما در درس رياضي وضعيت بهتري دارند از آنجا که عمده دانش رياضي دانش آموزان ،در کلاس درس کسب مي شود،مهم ترين عامل تاثيرگذار بر بهبود عملکرد تحصيلي دانش آموزان ،روش هاي آموزشي اين درس است .
در حالت ديگر با بررسي تغييرات نمرات درس علوم در مرحله پس آزمون در مقايسه با نمرات پيش آزمون ناشي از استراتژيهاي ياددهي-يادگيري مغزمحور نشان ميدهد که اين عوامل بر روي يادگيري درس علوم دانش آموزان پايه اول ابتدايي تاثير معناداري نداشته است .
نتيجه معنادار بودن تأثير استراتژيهاي ياددهي-يادگيري مغزمحور بر يادگيري رياضي دانش آموزان پايه اول ابتدايي با يافته هاي Hasani (٢٠١٦)، Samadi (٢٠١٤)، Taraj (٢٠١٢) و Seifi (٢٠١١) همخوان بوده است .
نتيجه عدم معناداري تأثير استراتژيهاي ياددهي-يادگيري مغزمحور بر يادگيري علوم دانش آموزان پايه اول ابتدايي با يافته هاي Moradi (٢٠١٥)، سيفي (١٣٨٩) و Wolf (٢٠٢٠)، همخوان نبوده است .
New Strategies in Mathematics Education, Tehran, Method[in Persian] Aghazadeh, M.
Curriculum design based on brain training is a qualitative study, PhD thesis in Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan), Faculty of Educational Sciences.
The effectiveness of essay teaching method with brain-based learning approach on academic self-efficacy beliefs and students' writing skills.