خلاصة:
هدف از اجرای این پژوهش، روایت ابعاد تغییر در دانش عملی معلمان در دوران پساکرونا از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی می باشد. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناختی بود. شرکت کنندگان در پژوهش 15 نفراز معلمان دوره ابتدایی شهر سبزوار در سال تحصیلی1401- 1400 بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه ها تا اشباع نظری ادامه یافت. داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته، گردآوری و در دو مرحله کدگذاری باز و محوری با استفاده از روش استراوس و کوربین تجزیه و تحلیل گردید. از مجموع53 کد مفهومی یافته های این پژوهش، در قالب 7 کدمحوری شامل دانش محتوایی، دانش پداگوژیکی،دانش فناورانه، دانش در مورد یادگیرنده، دانش تدریس و یادگیری، دانش مدیریت کلاس، دانش از خود ترسیم گردید. نتایج پژوهش نشان داد که محتوای دانش عملی معلمان در دوران پس از کرونا نسبت به قبل از آن دچار تغییراتی گردیده است.
. The purpose of this research is to narrate the dimensions of change in the practical knowledge of teachers in the post-corona era from the perspective of primary school teachers.The qualitative research method was phenomenological. The participants in the research were 15 primary school teachers in Sabzevar city in the academic year of 2021-2022, who were selected by purposive sampling method. The interviews continued until theoretical saturation. Data were collected using semi-structured in-depth interview and analyzed in two stages of open and axial coding using Strauss and Corbin method. From the total of 53 conceptual codes of the findings of this research, in the form of 7 central codes including content knowledge, pedagogical knowledge, technological knowledge, knowledge about the learner, teaching and learning knowledge, classroom management knowledge, and self-knowledge were drawn. The results of the research showed that the content of teachers' practical knowledge has undergone changes in the post-Corona era compared to before.
ملخص الجهاز:
پذیرش:20 اسفندماه 1401 واژگان کلیدی:محتوای دانش عملی، دوره ابتدایی،پساکرونا،پدیدارشناسی Journal of Research in Elementary Education Volume 4, Issue 8, Fall and Winter 2022, Pages:24-37 Narrating the content of practical knowledge of primary school teachers in the post-corona era Amineh mohebi amin*1, Somayeh mohebi amin2 1.
شولمن(Shulman,1999)نیز دانش معلمی را به هفت نوع؛ "دانشِ محتوایی(Knowledge Content)،" دانش پداگوژی عمومی (General pedagogical)،دانش برنامه درسی "knowledge Curriculum) ، دانش پداگوژی) (pedagogical Content Knowledge،دانش درباره یادگیرندگان و ویژگی های آنها (Knowledge of Learners and their Characteristics) دانشِ زمینه های آموزشی Educational of Knowledge) ( Contexts ودانش اهداف آموزشی Educational Purposes, andValues) Knowledge) تقسیم می نماید ozer&et al,2020) (Malva&et al,2020 , با توجه به بررسی پیشینه پژوهشی و با توجه به اینکه پژوهش های بسیار اندکی در خصوص تغییر دانش عملی معلمان در دوران پساکرونا صورت گرفته است، این پژوهش با هدف بررسی دانش عملی معلمان در دوران پساکرونا انجام گرفت وسوال اصلی این پژوهش این است که دانش عملی معلمان در تدریس و یادگیری در دوران بعد از کرونا دچار چه تغییراتی شده است؟ از این رو این پژوهش به دنبال فهم تجارب معلمان دوره ابتدایی در خصوص ابعاد مختلف دانش عملی شان در تدریس و یادگیری می باشد روش شناسی پژوهش در این پژوهش از روش پژوهشی پدیدارشناسی که یکی از روشهاي تحقیق کیفی است، استفاده شد.