خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سلامت معنوی و هوش هیجانی با خود کارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی انجام پذیرفت. روش انجام این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 2 ارومیه بود که بر اساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی تعداد 384 نفر انتخاب گردیدند در این پژوهش از پرسش نامه خودکارآمدی گیبسون و دمبو، پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون و پرسشنامه هـوش هـیجانی بار-ان استفاده گردید. دادههای تحقیق پس از گردآوری با استفاده از نرم افزارهای Spss26 تحلیل گردید که حاکی از رابطه مثبت و معنی دار بین سلامت معنوی و هوش هیجانی با خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان بود.
The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between spiritual health and emotional intelligence with academic self-efficacy of primary school students. The method of conducting this research was descriptive and correlational. The statistical population included all elementary school students of the 2nd district of Urmia, who were selected based on the Morgan table and by random sampling, 384 people were selected in this research from the self-efficacy questionnaire of Gibson and Dembo, the mental health questionnaire of Polotzin and Ellison and Bar-en emotional intelligence questionnaire was also used. After collecting the research data, it was analyzed using Spss26 software, which indicated a positive and significant relationship between spiritual health and emotional intelligence with students' academic self-efficacy.
ملخص الجهاز:
The statistical population included all elementary school students of the 2nd district of Urmia, who were selected based on the Morgan table and by random sampling, 384 people were selected in this research from the self-efficacy questionnaire of Gibson and Dembo, the mental health questionnaire of Polotzin and Ellison and Bar-en emotional intelligence questionnaire was also used.
After collecting the research data, it was analyzed using Spss26 software, which indicated a positive and significant relationship between spiritual health and emotional intelligence with students' academic self-efficacy.
Received: 12 March 2023 Accepted:13 June 2023 Keywords: academic self efficacy,emotional intelligence spiritual health دو فصلنامه پژوهش در آموزش ابتدایی سال پنجم، شماره 9، بهار و تابستان 1402.
دادههای تحقیق پس از گردآوری با استفاده از نرم افزارهای Spss26 تحلیل گردید که حاکی از رابطه مثبت و معنی دار بین سلامت معنوی و هوش هیجانی با خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان بود.
شاور، میکایلسون و اینکلی (Shaver,Michaelson & Inchley,2020) گزارش کردند که سلامت معنوی تأثیر مثبت و معنیداری بر خودکارامدی تحصیلی دارد، این نتایج میتواند همسو با یافتههای پژوهش حاضر باشد، همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی با خودکارامدی تحصیلی، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد، ر پژوهش انجامشده توسط اسدی، پور شفیعی و رضایی (Asadi, Porshafiei & Rezaei,2020) )نیز، همبستگی مثبت و معناداری بین هوش هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شناساییشده است.
Investigating the relationship between emotional intelligence and academic self-efficacy in high school students of Malayer city.