خلاصة:
هر چند مسافت غالبا به عنوان یک عامل کم ارزش ارزیابی میشود اما بررسی عوامل موثر بر رفتار گردشگران در انتخاب مقصدهای گردشگری حائز اهمیت فراوانی بوده و از سویی رونق و توسعه گردشگری در یک منطقه بخش اعظم آن به نگرش و قصد رفتاری گردشگران به هنگام مواجهه با مقصد گردشگری بستگی دارد. این مطالعه ابتدا به بحث درباره ابعاد رفتار برنامهریزی شده و سپس به وجود عامل مسافت در انتخاب مقصد گردشگری میپردازد و مییابد که مسافتهای خاص بین مقصد و محیط عادی گردشگران دارای اثرات اصطکاکی است که منجر به هزینه زمان و انرژی برای گردشگران میشود، مسافت همچنین دارای اثرات انگیزشی و کاتالیزوری برای گردشگرانی است که تمایل دارند از نظر فیزیکی از خانه فاصله بگیرند تا نیازهای پیچیده روانشناختی خود (به ویژه نیازهای زیبایی شناختی) را تامین کنند. نتایج بدست آمده نشان میدهد میزان مسافت بر نگرش و هجارهای ذهنی میانجیگری جزئی دارد و بر کنترل رفتاری میانجیگری صورت نگرفته است. با توجه به نقش پنهانی میانجی، میل مسافتی گردشگران میتواند به یک استراتژی مفید بازاریابی تبدیل شود.
ملخص الجهاز:
بررسی تأثیر رفتار برنامهریزی شده گردشگر بر قصد رفتاری با نقش میانجی میزان مسافت؛ مورد مطالعه: گردشگران شهر شیراز الناز سلیمانی 1 *، علی قربانی 2 تاریخ دریافت: 18/01/1401 تاریخ پذیرش: 23/02/1401 کد مقاله: 66107 چکـیده هر چند مسافت غالباً به عنوان یک عامل کم ارزش ارزیابی میشود اما بررسی عوامل موثر بر رفتار گردشگران در انتخاب مقصدهای گردشگری حائز اهمیت فراوانی بوده و از سویی رونق و توسعه گردشگری در یک منطقه بخش اعظم آن به نگرش و قصد رفتاری گردشگران به هنگام مواجهه با مقصد گردشگری بستگی دارد.
با توجه بیان مسأله سوالات اصلی این مطالعه بدین صورت خواهد بود: آیا میزان مسافت بر رابطه بین عوامل نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درکشده بر قصد رفتاری گردشگران تاثیرگذار است؟ آیا نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده بر قصد رفتار گردشگران در بازدید از مناطق گردشگری تاثیر میگذارد؟ Kang Kim and Nicholls Bullough 3- ضرورت تحقیق انجام این مطالعه به دلایلی از جمله عوامل زیر حائز اهمیت میباشد: 1) با توجه به مـروری بـر تحقیقـات گذشته، تحقیق حاضر با بررسی توأم نگرش به مقصد، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده و اضافه کردن متغیر میزان مسافت به عنوان یک متغیر میانجی بر قصد رفتاری گردشگران دارای نوآوری میباشد که نتایج آن میتواند کمک شـایانی را بـه مـدیران در توسـعه گردشگری شهری رساند.
نتایج این مطالعه نشان میدهد که میزان مسافت و همچنین نگرشهای گردشگر، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درکشده متغیرهای مهمی هستند که بر قصد سفر گردشگر تأثیر مثبت میگذارند.