خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر اماکن مذهبی بر هوش معنوی گردشگران (مطالعه موردی حرم مطهر رضوی) صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه گردشگران شهر مشهد در سال 1400 است که حجم نمونه مورد نیاز با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر محاسبه شد که به روش نمونهگیری غیراحتمالی دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد بوده است که پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده از روش مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار لیزرل استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان دهنده تاثیر قوی بازدید از مکان مذهبی بر هوش معنوی است، همچنین براساس نتایج تحقیق مشخص شد که بازدید از مکان مذهبی بر هر چهار بعد هوش معنوی گردشگران تاثیر دارد؛ و از بین این چهار بعد تاثیر بازدید از مکان مذهبی بر بر آگاهی متعالی گردشگران، نسبت به سه بعد دیگر بیشتر است. به نظر میرسد بازدید از مکان مذهبی با جستجویی روحانی-وجودی، فرد را به سوی نیرویی ماورایی پیش میببرد؛ بنابراین به گردشگران کمک میکند که به چشماندازی درونی دست پیدا کند وبه سفری فراتر از زمان ومکان روند و به هوش معنوی دست یابند، این موضوع میبایست مورد توجه برنامهریزان و سیاستگذاران گردشگری در کشور قرار گیرد تا با برنامهریزی مناسب به معنویت در گردشگری توجه ویژه صورت گیرد.
ملخص الجهاز:
به نظر میرسد بازدید از مکان مذهبی با جستجویی روحانی-وجودی، فرد را به سوی نیرویی ماورایی پیش میببرد؛ بنابراین به گردشگران كمك میكند كه به چشماندازی درونی دست پیدا كند وبه سفری فراتر از زمان ومكان روند و به هوش معنوی دست یابند، این موضوع می بایست مورد توجه برنامهریزان و سیاستگذاران گردشگری در کشور قرار گیرد تا با برنامهریزی مناسب به معنویت در گردشگری توجه ویژه صورت گیرد.
لذا با توجه به اینکه امروزه بحران معنویت، یک بحران جدید و نیازمند توجه است و محققان سفر و گردشگری را به عنوان ابزاری جهت برونرفت از بحران بیگانگی در دنیای مدرن معرفی کردهاند و در عین حال نامشخص بودن رابطه بین این دو، این مساله به عنوان دغدغه محقق منجر به شکل گیری تحقیقی با هدف پاسخگویی به این سوال شد که: «ازدید از مکان مذهبی (حرم مطهر رضوی) چه تاثیری بر هوش معنوی گردشگران دارد؟» 2- مبانی نظری 2-1- مکان مذهبی اهمیت مکان برای هستی و هویت انسان مدتهاست که به رسمیت شناخته شده است(Sharpley, 2016).
با استفاده از این تعریف، کینگ و دکیسکو (2009) پرسشنامه گزارش خود از هوش معنوی (SISRI 4 -24) را ایجاد کردند که دارای چهار مقیاس اصلی است: تفکر وجودی انتقادی 5 مفهومسازی شخصی 6 آگاهی متعالی 7 بسط حالت هشیاری 8 همانطور که کینگ (2008) ادعا می کند، هوش معنوی طبق معیارهای سنتی هوش به عنوان پدیده ای در درک کلاسیک (همانطور که در ادبیات اوایل قرن بیستم توضیح داده شد) بسیار خوب عمل می کند.
کیفی و کمی Shirmohammadi and Abyaran, (2019) The influence of spiritual experience on the brand of religious place تجربه معنوی شامل (احساس سعادت، رفع نگرانی های زندگی، درگیری عاطفی و تعامل) از طریق تصویر برند بر مزایای سفر مذهبی (ارامش و سلامت) تاثیر دارد.