خلاصة:
دستبافتههای عشایری مهمترین مظهر هنر بومی و ایلی بوده و معرف بخشی از خصوصیات اجتماعی و فرهنگی زندگی عشایری است. در ایل قشقایی دستبافتههای محفظهای از تولیدات کاربردی زنان ایل است. با تغییر ساختار زندگی ایلی، اسکان ایلات و عشایر، و در ادامهی مهاجرت تعداد کثیری از عشایر به مناطق روستایی و شهری و جایگزینی کالاهای ارزان قیمت در تناسب با نیازهای زندگی، تولید بسیاری از بافتههای کاربردی منسوخ شده است. این پژوهش با هدف شناسایی ویژگیهای ساختاری و کارکردی این نوع دستبافتهها در ایل قشقایی و بررسی این تولیدات بر مبنای انسانشناسی هنر انجام شده است. گردآوری اطلاعات این پژوهش میدانی و کتابخانهای است. یافتههای پژوهش به روش توصیفی تحلیلی ارائه شد. بافتههای محفظهای در اندازههای متعدد در تناسب با نیاز زندگی ایلی بهعنوان شاخص، زنان هنرمندان و انتخاب شیوهی بافت این دستبافتهها در تناسب با کارکرد آنها تعریف شده است. شاخص، نشانهی محکمی از اجرای خلاق و بیانگر عاملیت هنرمند و سرنمون، بیانگر موقعیت هنرمند است. در وضعیت موجود این دستبافتهها بهعنوان شاخص، نقش میانی را دارند که هم میراث جامعه ایلی است و هم عاملیتی برای تداوم فرآیند سبک بافت که تا به امروز باقی مانده است.
Nomadic handicrafts are the most important manifestation of indigenous and tribal art and represent a set of social and cultural characteristics of nomadic life. In the Qashqai tribe, hand-woven chambers are one of the practical products of the women of the tribe. With the change in the structure of tribal life, the settlement of tribes and nomads, and the continued migration of large numbers of nomads to rural and urban areas and the replacement of cheap goods to suit the needs of life, the production of many functional fabrics has become obsolete. The aim of this study was to identify the structural and functional characteristics of this type of handicrafts in the Qashqai tribe and to study these products based on the anthropology of art. The data collection of this research is field and library. The research findings were presented by descriptive-analytical method. Container weaves in various sizes in accordance with the needs of tribal life have been defined as an indicator of women artists and the choice of weaving style of these handicrafts in proportion to their function. The index is a strong sign of the artist's creative performance and expresses the artist's agency and the headline expresses the artist's position. As an indicator, these handicrafts play a central role, which is also the heritage of the tribal community and a factor for the continuation of the light weaving process that has remained to this day.