خلاصة:
هدف پژوهش در گام اول برآورد اثرات کسب، ذخیره، اشتراک و بکارگیری دانش بر مدیریت دانش دین بنیان و در گام دوم طراحی الگویی برای فرایند مدیریت دانش دین بنیان به کمک روش مدلیابی معادلات ساختاری، حداقل مربعات جزیی بود. روش پژوهش پیمایشی و از نوع طرحهای همبستگی به شیوه تحلیل مسیر و الگوی معادلات ساختاری بود. پژوهش با استفاده از تکنیک دلفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کارشناسان و خبرگان دینی تشکیل داد. نمونهگیری به روش هدفمند بود. 10 نفر از خبرگان دینی به عنوان نمونه اصلی تعیین شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه بود. برای ایجاد مدل اندازگیری و ترسیم مدل روابط ساختاری از روش مدلیابی معادلات ساختاری (SEM)، حداقل مربعات جزیی (Smart PLS 3. 3) استفاده گردید. در این قسمت از شاخصهای میانگین واریانس استخراج شده، آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، روایی واگرا، روایی همگرا، روایی افتراقی، ضریب R2، Q2 و GOF استفاده شد. نتایج آزمون حداقل مربعات جزیی حکایت از تایید فرضیههای پژوهش داشت و بر این اساس مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نظر آماری برازش مناسبی داشتند. نتایج نشان داد فرایند کسب، ذخیره، اشتراک و بکارگیری دانش اثر مثبت و معناداری بر مدیریت دانش دین بنیان داشتند
The purpose of the research was, at the first step, to estimate the effects of acquiring, storing, sharing and applying knowledge on religion-based knowledge management and in the second level, to design a model for the religion-based knowledge management process using structural equation modeling method, at least partial squares. According to the type, this research and the method used was survey. Research was conducted using Delphi technique. The statistical population of the research consisted of 10 religious experts and specialists and sampling method was purposeful. Religious experts were selected as the main sample. Data were gathered via interview and questionnaire. Structural equation modeling (SEM), partial least squares (Smart PLS 3.3) was used to create the measurement model and draw the structural relationship model. The extracted mean variance, Cronbach's alpha, combined reliability, divergent validity, convergent validity, differential validity, R2, Q2 and GOF factors were used. The results of the partial least squares test indicated that the research hypotheses were confirmed and based on this, the measurement model and the structural model were statistically appropriate. The results showed that the process of acquiring, storing, sharing and applying knowledge had a positive and significant effect on religious knowledge management.