خلاصة:
بازتوصیف دولتسازی در ایران و تبیین نقش عمل سیاسی، ارادة جمعی و آزاد انقلابیون با توسل به نظریههای کلاسیک دولت بهتر نمایانده میشود. زمینههای اندیشگی و فرهنگی شکلگیری انقلاب اسلامی و تأسیس جمهوری ویژه آن، همخوانی با نظریة کلاسیک «کنش سیاسی» هانا آرنت دارد. تبیینهای راستگرایانه آرنت از انقلاب و روند شکلگیری آنها در زمره تبیینهای اخلاقی و اندیشهای شناخته شده است که میکوشد نوعی تبیین و تفسیر از اندیشة کنش جمعی منتج به انقلاب را ارائه دهد. این پژوهش چگونگی شکلگیری و تداوم منطقی و تاریخی عملِ سیاسی در انقلاب ایران را با کمک بیانات امام خمینی(ره) پیگیری میکند و اینکه چگونه عاملیت خلاقانة جمعی، هدف تأسیس آزادی را تعقیب میکرد.بر پایة یافتههای این مطالعه، کنش سیاسی امری همدلانه، خودجوش و تجلی ارادة متعهدانة افراد برای تأسیس آزادی، مقاومت در برابر سلطه و رسیدن به رهایی است. کنش سیاسی بر شیوة عمل و چهارچوب یک جامعة سیاسی و الگوی یک دولت اثر میگذارد، عرصة سیاست و قدرت را موازنه میبخشد و عمل کنشگران در عرصة عمومی را به مثابة حرکت ارادة جمعی به سوی فضایی آرمانی معرفی میکند. دولت در چنین تعریفی، هویتی متکامل در راستای میل درونی انسانها است.
The redescription of state building in Iran and the explanation of the role of political action, collective and free will of the revolutionaries are better represented by resorting to the classical theories of the state. The intellectual and cultural grounds of the formation of the Islamic Revolution and the establishment of its special republic are consistent with the classical theory of "political action" by Hannah Arendt. Arendt's right-wing explanations of the revolution and the process of their formation are known among the moral and ideological explanations that try to provide a kind of explanation and interpretation of the idea of collective action leading to the revolution. This research criticizes the formation and logical and historical continuity of political action in the Iranian revolution with the help of Imam Khomeini's (RA) statements and how collective creative agency pursued the goal of establishing freedom. Based on the findings of this study, political action is sympathetic, spontaneous, and a manifestation of the committed will of individuals to establish freedom, resist domination,and achieve liberation. Political action affects the way actors act, the framework of