خلاصة:
رونق گردشگری در یک شهر یا منطقه به مانند حرکت بر روی لبه تیغ است زیرا گردشگری به موازات مزایایی که به همراه دارد، میتواند پیامدهایی منفی را نیز به دنبال داشته باشد. بنابراین تنها زمانی میتوان وضعیت گردشگری یک شهر را موفق ارزیابی نمود که به موازات جلب رضایت گردشگران، به پایداری منطقه و جامعه میزبان آسیبی وارد نسازد. از همینرو، پژوهش حاضر سعی دارد عوامل تحقق گردشگری پایدار در شهرهای مناطق کوهستانی را به کمک استخراج و تحلیل نظر گردشگران مورد شناسایی قرار دهد. روش پژوهش توصیفی تحلیلی و مبتنی بر مطالعات اسنادی و پیمایش میدانی است. متغیرهای موضوع از منابع معتبر داخلی و خارجی گردآوری شده و از آنها برای تدوین سوالات پرسشنامه بهره گرفته شده است. جامعه هدف، گردشگران مراجعه کننده به شهر خوانسار در فروردین 1400 هستند. با توجه به تعداد متغیرهای مورد پرسش که 34 عدد بوده است، حجم نمونه 170 نفر انتخاب شده است که 5 برابر تعداد متغیرهاست (که این نسبت برای مدل تحلیل عاملی مناسب است). لذا پس از بررسی روایی و پایایی سوالات، دادههای مستخرج از پرسشنامهها در نرمافزار SPSS وارد شده و به کمک مدل تحلیل عاملی اکتشافی مورد تحلیل قرار گرفتهاند. یافتهها نشان میدهد عوامل گردشگری پایدار در شهرهای مناطق کوهستانی به ترتیب شامل «خدمات شهری»، «نیازمندیهای اولیه»، «جذابیتهای تفریحی»، «فرهنگ جامعه میزبان»، «اقتصادی»، «زیستبوم طبیعی»، «جذابیتهای فرهنگی» و «پایداری» میباشند. همچنین در مورد شهر خوانسار بیشترین ضعف در دو عامل «پایداری» و «نیازمندیهای اولیه» خودنمایی میکند که بر همین اساس، راهبردهایی برای پاسخ به این ضعفها پیشنهاد گردیده است
Tourism prosperity in a city or region is like walking on a blade's edge, because tourism, in addition to its benefits, can also have negative consequences. Therefore, the tourism situation of a city can be evaluated as successful only if it does not harm the stability of the region and the host community while satisfying the tourists. Therefore, the present study tries to identify the factors of sustainable tourism in mountainous cities by extracting and analyzing tourists' opinions. The research method is descriptive-analytical and based on documentary studies and field survey. Subject variables have been collected from valid internal and external sources and they have been used to compile questionnaire questions. The target population is tourists visiting the city of Khansar in April 2021. According to the number of variables in question, which was 34, the sample size of 170 people was selected, which is 5 times the number of variables (which ratio is suitable for the factor analysis model). Therefore, after examining the validity and reliability of the questions, the data extracted from the questionnaires were entered into SPSS software and analyzed using the Exploratory factor analysis model. Findings show that sustainable tourism factors in cities in mountainous areas include "Urban Services", "Basic Needs", "Recreational Attractions", "Culture of the Host Community", "Economic", "Natural Ecosystem", "Cultural Attractions" and "Sustainability". Also, in the case of Khansar city, the greatest weakness is manifested in the two factors of "Sustainability" and "Basic Needs", based on which, strategies have been proposed to respond to these weaknesses.