خلاصة:
رشد و بالندگی مربیان مرکزهای آموزش عالی تربیتی و تجهیز ایشان به دانش، بینش، انگیزش و توانمندیهای مورد نیاز، میتواند موجب ارتقاءکارآمدی و اثربخشی موسسات آموزش عالی تربیتی و تربیت نیروی انسانی متدین، بصیر، با روحیه جهادی - انقلابی، کارآمد و متخصص در آنها گردد. در این پیوند، پایند نبودن به رویکردها و آموزههای اسلامی و انقلابی و نبود درک جامع و فرایندی از مفهوم توانمندسازی و کاستن این مقوله مهم وکانونی، به یک یا چند عنصر، از دلیلهای توفیق نداشتن در اجرای برنامههای توانمندسازی در حوزه مربیان تربیتی میباشد.. پژوهش پیشرو با بهرهگیری از روش توصیفی –تحلیلی و تکنیک دلفی، (آمیخته) و با رویکرد تحلیل نقشهای مورد انتظار آموزش و پرورش از مربیان با نقشهای مربیگری، مدرسی ،پژوهش گری، مرجعیت علمی، مدیریتی و ... الگوی مفهومی برنامه توانمندسازی استادهای دانشگاههای آموزش و پرورش را با نگاه جامع و غیرتقلیلگرا به مقوله توانمندسازی ارائه مینماید؛ تا پس از اعتباربخشی، بتوان نسبت به طراحی برنامه تفصیلی و اجرای دورههای توانمندسازی اقدام نمود الگوی برخاسته از این پژوهش از سه دسته عاملهای علی، زمینهای، بازدارنده و نتیجهها و پیامدهای حاصل از عاملهای سهگانه یاد شده شکل یافته است. بر این پایه درصورتیکه عاملهای علی فراهم باشند و عاملهای زمینهای نیز در اندازه پذیرفته وجود داشته باشند و زمینه تأثیر مناسب را برای عاملهای علی فراهم سازند و عاملهای سلبی نیز در اندازه پذیرفته کنترل شود، نتایج و پیامدهای مورد انتظار توانمندسازی مربیان حاصل شود.
The growth and development of trainers of educational higher education centers and equipping them with the required knowledge, insight, motivation and capabilities can improve the efficiency and effectiveness of educational higher education institutions and the training of pious, visionary, jihadist-revolutionary, efficient human resources. . .Therefore, the necessity of providing a comprehensive model of the concept of empowerment according to the Islamic and revolutionary theoretical framework, the conditions and occasions of the professors of the universities of educational centers is felt more and more. The forward research using the descriptive-analytical method and the Delphi technique, (mixed) and with the approach of analyzing the roles expected of educators with the roles of coaching, teaching, research, scientific reference, management and . It presents the conceptual model of the empowerment program for professors of education universities with a comprehensive and non-reductionist view of the empowerment category; After the accreditation, it is possible to design a detailed plan and implement empowerment courses .Based on this, if the causal factors are available and the background factors exist in an acceptable amount and provide the appropriate influence for the causal factors and the negative factors are also controlled in an acceptable amount, the results and consequences of the case It is expected that the empowerment of trainers will be achieved.