خلاصة:
این مطالعة کیفی، با هدف ارائة مدل پارادایمی فقر و تبیین جامعهشناختی آن در شهرهای محروم اندیکا و حمیدیه در استان خوزستان به انجام رسیده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، نظریه دادهبنیاد است. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده و تعداد مشارکتکنندگان 40 نفر بوده است. بعد از کدگذاری، نوزده مقولة اصلی پدیدار شد. پاردایم ظهوریافته، در بعد شرایط شامل(چالش تأمین اعتبار از طریق جذب اعتبارات بخش دولتی و خصوصی، ضعف فرهنگ کار و مهارتآموزی در میان جوانان(ساختمان ذهنی دولتگرا)، بی توجهی به شایستهسالاری در مدیریت شهرستان، عدم حمایت ویژه از مناطق محروم استان، عدم خودباوری جوانان در نتیجه محرومیت( پذیرش روانی فرهنگ فقر)، توزیع ناعادلانة فرصتها در نتیجة وجود فساد اداری، نارضایتی از میزان حمایت دولت و مشکل نقدینگی در راهاندازی بنگاههای کوچک، خانگی و زودبازده، ضعف سرمایة اجتماعی جوانان در مناطق شهری) و در بعد کنش – تعامل (کلید اشتغال؛ مهارتآموزی همراه با نگاه کارآفرینی، ایجاد و تقویت شهرکهای صنعتی، تخصیص اعتبارات ملی و ویژه، شایستهسالاری و انتخاب مدیران متخصص، جهادی و اثربخش، ظرفیتهای اجتماعمحور، پشتوانة رفع فقر) و در بعد پیامدها (نزاعها و تنشهای طایفهای و قومی به عنوان عامل تشدید چرخة فقر، بیقدرتی و بیگانگی اجتماعی، کاهش کیفیت سبد کالای مصرفی خانوارها و تورم غذایی( فرسایش شاخص قدرت خرید مردم)، احساس یأس اجتماعی، فرسایش اعتماد اجتماعی، آسیبهای اجتماعی) است که حول یک مقولة هسته به نام «فقر شهری در پیوند با محرومیت از فرصتها در روستا و حاشیهها» شکل گرفتهاند. واژههای کلیدیفقر شهری، روش نظریة دادهبنیاد، شهرهای اندیکا و حمیدیه
The data of this study were collected and analyzed through in-depth interviews and purposive-theoretical samplingThis qualitative study was conducted with the aim of presenting a paradigm model of poverty and its sociological explanation in the deprived cities of Andika and Hamidiyeh in Khuzestan province. Gronded theory and purposive sampling method were used and the number of participants was 40. After coding, nineteen main categories emerged. The dimension of conditions included the challenge of financing through public and private sector funding, weak work ethics and skills training among young people (government-oriented mentality), disregard for meritocracy in city management, lack of special support for deprived regions of the province, lack of self-confidence in young people as a result of deprivation (psychological acceptance of the culture of poverty), unfair distribution of opportunities due to corruption, dissatisfaction with government support and liquidity problems in starting small, home and high-yield enterprises, weak social capital of young people of urban areas. The action-interaction dimension included employment; skills training with an entrepreneurial perspective, creation and strengthening of industrial towns, allocation of national and special funds, meritocracy and selection of specialized, jihadi and effective managers, community-based capacities, support for elimination Poverty. The dimension of consequences included sectarian and ethnic conflicts and tensions as a factor in intensifying the cycle of poverty, powerlessness and social alienation, reduction of quality of household goods and food price inflation (erosion of people's purchasing power index), feeling of social despair, erosion of social trust (social harms) that revolves around a core category called "poverty." that are formed in connection with the deprivation of opportunities in the countryside and slum areas.