خلاصة:
مقدمه: تعیین اثر بخشی درمان راه حل محور بر تنظیم هیجان و حل مسئله در نوجوانان ۱۴-۱۱ ساله شهر تهران. درمان راه حل محور از رویکردهای جدید درمانی است که جزو درمانهای کوتاه مدت محسوب میشود. که دارای ویژگیهایی چون ساده بودن، کوتاه بودن دوره و ارائه راه حلهای سریع میباشد. روش پژوهش: طرح مقاله حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل میباشد و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دختران دانشآموز منطقه ۱۶ شهر تهران است که 30 دانش آموز از این جامعه به صورت خوشهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس مداخله آزمایشی طبق پروتکل درمان راه حل محور انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای تنظیم هیجان گراتز و رومر (2004) و حل مسئله هپنر و پترسن (1982) میباشند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که درمان راه حل محور بر تنظیم هیجان و حل مسئله در نوجوانان موثر است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که فرآیند درمان راه حل محور میتواند به عنوان یک روش آموزشی موثر در افزایش تنظیم هیجان و حل مسئله نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد. نتیجهگیری: درمان کوتاه مدت راه حل محور به دنبال این است که مسیرهای منتهی شونده به مشکلات حل شده را برای مراجع شناسایی کند تا به سازگاری مطلوب برسد. در مجموع درمان راه حل محور تاثیر بسزایی در افزایش تنظیم هیجان و حل مسئله در نوجوانان دارد.
Introduction: The aim of this study is to assess how solution-focused therapy impacts the ability of adolescents aged 11-14 in Tehran to regulate their emotions and solve problems. Solution-focused therapy is a relatively new approach to treatment that is known for its simplicity, brief duration, and ability to provide fast solutions.Method: The article follows a semi-experimental design known as pre-test-post-test with a control group. The research focuses on female students in District 16 of Tehran, and a total of 30 students were randomly selected from this population and divided into two groups: an experimental group and a control group. The experimental group received the solution-focused therapy protocol intervention. Data collection involved using emotion regulation questionnaires developed by Gratz and Romer (2004) and problem-solving questionnaires developed by Hepner and Petersen (1982). Descriptive statistics such as frequency, mean, and standard deviation were used to analyze the data, along with inferential methods such as covariance analysis.Results: The research results indicate that solution-focused therapy has a positive impact on the emotional regulation and problem-solving abilities of adolescents. These findings suggest that the process of solution-focused therapy can be utilized as an effective educational approach to enhance emotional regulation and problem-solving skills in adolescents.Discussion and conclusion: Short-term solution-focused therapy aims to identify pathways that lead to problem resolution, enabling clients to achieve optimal adaptation. Overall, solution-focused therapy has a notable impact on enhancing emotion regulation and problem-solving skills in adolescents.