خلاصة:
بازریابی کشاورزی از برنامهریزی برای تولید محصول آغاز و تا آخرین مرحله پس از برداشت یا همان فروش محصول و کسب رضایت مصرفکننده ادامه مییابد. مطالعه حاضر با توجه به تخصصیشدن کشت تنباکو در دهستان بقمچ شهرستان چناران، شناسایی مؤلفههای پیشبرنده بازاریابی تنباکو است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و جامعه آماری تنباکوکاران و فعالان بازار تنباکو در دهستان بقمچ بودند که با استفاده از فرمول کوکران 110 نفر به عنوان نمونه تعیین گردید. در این تحقیق به کمک مطالعات گسترده اسنادی و میدانی 29 عامل پیش برنده بازاریابی تنباکو در دهستان بقمچ شناسایی و در طیف لیکرت پنج گزینه ای (خیلی کم تا خیلی زیاد) طراحی گردید. عوامل شناسایی شده به کمک تحلیل عاملی اکتشافی ذیل 9 مؤلفه اصلی با 5/72 درصد مجموع واریانس قرار گرفت. این مؤلفهها بهترتیب شامل؛ توانمندی بالای تنباکوکاران با 6/14، خروج از انحصار شرکت دخانیات با 8/11، تخصصی شدن کشت، تولید و فرآوری تنباکو با 9/10، وجود بازار خارجی مناسب برای تنباکو با 5/8، وجود بازار داخلی مناسب برای تنباکو با 5/6، فراوری تنباکو در مبداء با 8/5، کنشگری نسبی تنباکوکاران در بازار با 5/5، نظارت دولت بر بازار تنباکو با 7/4 و وجود ظرفیت لازم جهت گسترش فعالیت در زمینه تنباکو با 7/3 درصد واریانس است. نتایج حاصل از مدل تحلیل خاکستری GRA نشان داد روستای بقمچ در زمینه بازاریابی تنباکو در سطح شهرستان چناران و استان خراسان رضوی کانون تولید تنباکو محسوب گردیده و نقطه شروع بازاریابی تنباکو در استان بهشمار میرود. با توجه به تولید حدود 80 درصد تنباکوی استان خراسان رضوی در دهستان بقمچ و تخصصی شدن کشت، برنامه ریزی مناسب جهت بازاریابی بهتر محصول در داخل و خارج کشور با تکیه بر عوامل پیش برنده شناسایی شده پیشنهاد می گردد.
Agricultural marketing starts from the planning for product production and continues until the last stage after harvesting or selling the product and obtaining consumer satisfaction. The current study is to identify the leading components of tobacco marketing, considering the specialization of tobacco cultivation in Boqhmech dehestan of Chenaran county. Descriptive-analytical research method and statistical population were tobacco farmers and tobacco market activists in Boqhmech dehestan, which was determined as a sample of 110 people using Cochran's formula. In this research, with the help of extensive documentary and field studies, 29 factors promoting tobacco marketing in Boqhmech dehestan were identified and asked on a five-option Likert scale (very little to very much). The factors identified with the help of exploratory factor analysis were placed under 9 main components with 72.5% of total variance. These components respectively include; High capacity of tobacco farmers with 14/6, withdrawal from tobacco company monopoly with 11/8, specialization of cultivation, production and processing of tobacco with 9/10, existence of a suitable foreign market for tobacco with 8/5, existence of a suitable domestic market for tobacco with 5 6.6, tobacco processing at the beginning with 5.8, relative activism of tobacco farmers in the market with 5.5, government supervision of the tobacco market with 4.7 and the necessary capacity to expand activities in the field of tobacco with 3.7% variance. The results of the GRA gray analysis model showed that in the field of tobacco marketing, the village of Baqmach is considered the center of tobacco production in the Chenaran city and Razavi Khorasan province, and it is considered the starting point of tobacco marketing in the province.