خلاصة:
مهارتهای اجتماعی یکی از عوامل مهم بر پیشرفت و موفقیت فرد در طول سالهای تحصیلی است، زیرا موجب میشودکه فرد بداند که چه میگوید، چگونه انتخاب کند و در موقعیتهای مختلف چگونه رفتار کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین مقایسه مهارتهای اجتماعی، هوش هیجانی و افسردگی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و عادی در مدارس ابتدائی شهر مراغه انجام شد. روش پژوهش حاضر علی مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری مدارس ابتدایی شهر مراغه بود که به صورت هدفمند (دارای اختلال یادگیری) و 40 دانشآموز عادی به روش همتاسازی از بین مدارس ابتدائی شهر مراغه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام والیوت (1990) و پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز (2005) و افسردگی دوران کودکی لانگ و تیشر (1983) استفاده شد. دادههای بدست آمده با روش تحلیل واریانس چند متغیره و تی تک گروهی مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد، بین میزان مهارتهای اجتماعی (مهارت اجتماعی، همکاری، قاطعیت و خویشتن داری) و هوش هیجانی (خود آگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت رابطه) دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و عادی در مدارس ابتدائی شهر مراغه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0> P). همچنین، تفاوت معنی داری بین افسردگی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و عادی در مدارس ابتدائی شهر مراغه وجود دارد (05/0> P). بر اساس نتایج پیشنهاد میشود که در مدارس، برنامه ریزی و هماهنگی لازم جهت استفاده از روشهای آموزش هوش هیجانی و همچنین مداخلاتی در جهت تقویت مهارتهای اجتماعی برای دانشآموزان مدارس ابتدایی دارای اختلال یادگیری انجام گیرد. همچنین از نتایج پژوهش حاضر در طراحی مداخلات درمانی استفاده گردد.
The aim of this study was to compare the social skills, emotional intelligence and depression of students with learning disabilities and normal in primary schools in Maragheh. The method of the research study was comparative. The statistical population was all primary school students in Maragheh that were purposefully selected (with learning disabilities) and 40 normal students were selected by matching method from primary schools in Maragheh. To collect information Garsham and Eliot (1990) Social Skills Questionnaire, Bradbury and Graves (2005) Emotional Intelligence and Lang and Tisher (1983) childhood depression Questionnaire were used. Data were analyzed by multivariate analysis of variance and group independent t-test. The results showed that there was a significant difference between the level of social skills (social skills, cooperation, assertiveness and self-control) and emotional intelligence (self-awareness, self-management, social awareness, relationship management) of students with learning disabilities and normal in primary schools of Maragheh (P <0.05). Also, there was a significant difference between depression of students with learning disabilities and normal in primary schools in Maragheh (P <0.05). Based on the results, it was suggested that in schools, the necessary planning and coordination to use emotional intelligence training methods as well as interventions to strengthen social skills for primary school students with learning disabilities. Also use the results of the present study in the design of therapeutic interventions.
ملخص الجهاز:
نتايج نشان داد، بين ميزان مهارت هاي اجتماعي (مهارت اجتماعي، همکاري، قاطعيت و خويشتن داري) و هوش هيجاني (خود آگاهي، خود مديريتي، آگاهي اجتماعي، مديريت رابطه ) دانش آموزان داراي اختلال يادگيري و عادي در مدارس ابتدائي شهر مراغه تفاوت معناداري وجود دارد (٠/٠٥> P).
کمبود مهارت هاي اجتماعي کودکان را با مشکلاتي متعدد مواجه مي سازد و باعث عدم مصالحه و سازش در روابط بين فردي، مشکلات و اختلالات رفتاري مي شود و بر رشد شخصيت کودک و سازگاري وي با محيط تأثير منفي مي گذارد که اين کاستي در مهارت هاي اجتماعي بيانگر پيش آيندهاي بالقوه براي 1- Diagnostic and statistical manual of mental disorders -5(DSM-5) 2- American Psychiatric Association 3- Merrifield 4- Freilich & Shechtman 5- Sideridis, Morgan, Botsas, Padeliadu & Fuchs 6- Woodcock & Jiang 7- Westendorp, Hartman, Houwen, Smith, Visscher 8- Gresham & Elliott 9- Smith & Traris اختلالات روانشناختي است (سگرين و تيلور١، ٢٠٠٧).
محدوديت ديگر اينکه ، نتايج پژوهش به دانش آموزان داراي اختلال يادگيري 1- Bauminger, Edelsztein & Morash 2- Agaliotis & Goudiras 158 و عادي در مدارس ابتدائي شهر مراغه مورد بررسي قابل تعميم است و در تعميم آن به ساير گروهها بايد احتياط کرد.
Comparison of social skills and behavioral problems in two groups of normal children with learning disabilities at home and school, Journal of Psychology and Educational Sciences, 33 (1), 121-138 [In Persian].