خلاصة:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش میانجی فضائل و توانمندیهای شخصیت در رابطه بین جنسیت و هیجانهای مثبت و منقی معلمان ابتدایی در کلاس درس انجام شد. پژوهش حاضر یک پژوهش بنیادی بود؛ که در دسته تحقیقات توصیفی و به طور دقیقتر همبستگی از نوع معادلات ساختاری جای میگیرد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 شهرستان اشکذر به تعداد 207 نفر بود؛ که با استفاده از روش تمام شماری تمامی معلمان در پژوهش شرکت کردند. جهت گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه فضائل و توانمندیهای شخصیت پیترسون و سلیگمن (2004)، و پرسشنامه هیجانپذیری در تدریس ویلاویسنسیو (2010)، استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Amos در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان دادند که جنسیت به طور مثبت و معنادار (55/0 = β) توانمندیها و فضائل شخصیت را پیشبینی میکند. فضائل و توانمندیهای شخصیت نیز به طور مثبت و معنادار (32/0 = β) هیجانات مثبت تدریس و به صورت منفی و معنادار هیجانات منفی تدریس (42/0- = β) را پیشبینی میکند. بررسی شاخصهای برازش مدل نیز نشان داد که مدل نهایی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با تقویت فضائل و توانمندیهای شخصیت معلمان ابتدایی میتوان تا حدودی تجربه هیجانات مثبت تدریس را در آنان افزایش و تجربه هیجانات منفی را کاهش داد.
The aim of this study was to investigating the mediating role of character strengths and virtues in the relationship between gender and positive and negative excitements of elementary teachers in the classroom. The present study was a fundamental research that falls into the category of descriptive research and more precisely correlation of structural equations. The statistical population of this study included all primary school teachers in the academic year 2020-21 in Ashkzar city, numbering 207 people; all the people were selected using the total number method. The Peterson and Seligman (2004) Character Strengths and Virtues Questionnaire and the Villainscience (2010) Teaching Excitements Questionnaire were used to collect research data. Data were analyzed using SPSS and Amos software at both descriptive and inferential levels. The results of structural equation modeling showed that gender positively and significantly (β = 0.55) predicts character strengths and virtues. The findings also showed that character strengths and virtues positively and significantly (β = 0.31) predict positive teaching excitements and negatively and significantly predict negative teaching excitements (β = -0.43). Examination of model fit indices also showed that the final research model has a good fit. Therefore, it can be concluded that by strengthening the character strengths and virtues of elementary teachers, the experience of positive excitements in teaching can be increased to some extent and the experience of negative excitements can be reduced.
ملخص الجهاز:
1648 بررسي نقش ميانجي فضائل و توانمنديهاي شخصيت در رابطه بين جنسيت و هيجان هاي مثبت و منفي معلمان ابتدايي در کلاس درس / سيد عليرضا هاشمي کارشناس ارشد برنامه ريزي درسي، دانشگاه يزد، يزد، ايران / محسن شاکري استاديار، گروه علوم تربيتي ، دانشگاه يزد، يزد، ايران / کاظم برزگربفروئي دانشيار گروه علوم تربيتي، دانشگاه يزد، يزد، ايران / مهديه استبرقي دانشجوي دکتري روانشناسي تربيتي، دانشگاه شهيد چمران اهواز، اهواز، ايران .
چکيده پژوهش حاضر، با هدف بررسي نقش ميانجي فضائل و توانمنديهاي شخصيت در رابطه بين جنسيت و هيجان هاي مثبت و منقي معلمان ابتدايي در کلاس درس انجام شد.
بررسي شاخص هاي برازش مدل نيز نشان داد که مدل نهايي پژوهش از برازش مناسبي برخوردار است ؛ بنابراين ميتوان نتيجه گرفت که با تقويت فضائل و توانمنديهاي شخصيت معلمان ابتدايي مي-توان تا حدودي تجربه هيجانات مثبت تدريس را در آنان افزايش و تجربه هيجانات منفي را کاهش داد.
حال با وجود اين شرايط سؤال اساسي اين است که آيا جنسيت معلمان بر توانمنديهاي شخصيتي و هيجانات کلاس درس آنان تأثيرگذار خواهد بود؟ ١٢٦ | پژوهش هاي رهبري و مديريت آموزشي | سال ٧ | شماره ٢٥ | بهار ١٤٠٢ از طرفي حضور در مدرسه و کلاس ، چه به عنوان دانش آموز و يا معلم ميتواند انبوهي از هيجانات را فراخواني کند.
بررسي نقش ميانجي فضائل و توانمنديهاي شخصيت در رابطه بين جنسيت و هيجان هاي مثبت و منفي معلمان ابتدايي در کلاس درس .