خلاصة:
هدف: سازمانها برای توسعه خود باید دارای قابلیتهایی باشند که بتوانند برای ایجاد منابع کمیاب، ارزشمند و تقلید ناپذیر به کار برند. مدیریت سرمایه فکری، مزیت رقابتی است که تقلید آن سخت میباشد. هدف این پژوهش شناسایی و بیان شاخصهای موثر بر مدیریت سرمایه فکری با رویکرد الگوی دانشی در گمرکات کشور است. روش پژوهش: پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختار یافته و به منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش نمونهگیری هدفمند با20 نفر از خبرگان و آگاهان اداره گمرک کشور مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. یافتهها: در قالب مدل پارادایمی شامل سرمایه ارتباطی، سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری به عنوان مقوله محوری و یادگیری سازمانی، نگرش سیستمی و فناوری اطلاعات به عنوان شرایط علی، سازمانهای همکار، نظریه پردازان خارجی، دولت و شرایط محیطی به عنوان عوامل زمینهای، موانع و چالشها شامل، عوامل سازمانی به عنوان راهبردها و خطمشی گذاری دانش محور، مدیریت دانش، نوآوری، خلاقیت، ایده و سازمان دانش محور به عنوان پیامد قرار گرفت. نتایج: مبین معناداری مدلهای اندازه گیری و معادلات ساختاری در سطح اطمینان 99% میباشد.
Objective: Organizations for their development must have capabilities that can be used to create scarce, valuable and unimaginable resources. Intellectual capital management is a competitive advantage that is difficult to emulate. The purpose of this study is to identify and express the indicators affecting the management of intellectual capital with a knowledge model approach in the country's customs.Research Method: The research was conducted within the framework of a qualitative approach and using the foundation data method. Data collection tools were semi-structured interviews and in order to collect information, 20 experts and informants of the country's customs administration were interviewed using purposive sampling method. Data analysis was performed in three stages of open, axial and selective coding.Findings: In the form of a paradigm model including communication capital, human capital, structural capital as a central category and organizational learning, systemic attitude and information technology as causal conditions, partner organizations, foreign theorists, government And environmental conditions were considered as background factors, barriers and challenges, including organizational factors as knowledge-based strategies and policies, knowledge management, innovation, creativity, ideas and knowledge-based organization as consequences.Results: The significance of measurement models and structural equations is at the level of 99% confidence.