خلاصة:
چکیده: نظام اعتقادی و ارزشی هرمکتبی از منابع مهم درتعیین اهداف واصول تربیتی و تصمیم گیریهای برنامه درسی به شما ر میآید. از آنجایی که قانونمندی اجتماع به عنوان یک نظریه قرآنی جزء لاینفک باور توحیدی است لازم است مورد توجه صاحب نظران تعلیم وتربیت اسلامی قرارگیرد. ایده اصلی این نظریه مبتنی بر رابطه مندی رویدادهای اجتماعی با کنشهای انسانی است، واقعیتی که هم بیانگرموقعیت انسان در پهنه هستی ونقش فعال او است وهم نشان پیامدهای عمل درخلال رویدادهای زندگی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که برخی دلالتهای این نظریه در زمینه اهداف تربیتی عبارتند از: تقویت باورمندی متربیان به حاکمیت قوانین اجتماعی، توانمندسازی کشف روابط فیمابین رویدادها با کنش انسانی؛ مواجهه فعال متربیان با رخدادهای اجتماعی (اعم از مداخله یا اقدام جهت پیشگیری، کنترل یا بهره مندی)؛ دلالتها در زمینه اصول تربیتی عبارتند از: اصل درونی سازی توحید افعالی در متربیان وضرورت پرداختن به آن در برنامه درسی علاوه بر توحید نظری، اصل ارتقاء سطح هشیاری و تحلیل متربی نسبت به رویدادها ی اجتماعی درجهت معنایابی و کشف روابط، اصل آینده نگری و پرهیز از نگاههای محصور به زمان حال در متربیان. روشهای تربیتی پیشنهادی نیز در جهت تحقق اصول بیان گردیده است.
Abstract The belief and value system of each school are important sources in determining the goals and principles of education and deciding about the curriculum. Since the lawfulness of society as a Qur'anic theory is an integral part of the monotheistic belief, it is necessary for Islamic education authorities to take it into consideration.The main idea of this theory is based on the relationship of social events with human actions, a fact that reflects both the position of man in the realm of existence and his active role and the consequences of action during life events.The findings show that some of the implications of this theory in the area of educational goals are: strengthening the belief of educators in the rule of law over human society, enabling the discovery of relationships between events and human action; Active exposure of educators to social events (whether intervention or action to prevent, control or benefit); The implications in the field of educational principles are: the principle of internalization of unity of acts (Tawhid al-af'al) among educators and the need to address it in the curriculum in addition to theoretical monotheism, the principle of raising awareness and developing analytical skills of educators towards social events - in order to find meanings and discover relationships, the principle of foresight and avoidance from a present-bound view among educators. Also, some proposed educational methods have been expressed.Key words :lawfulness of society, educational implication, research implication, Quranic theory