خلاصة:
در چهارچوب دین مبین اسلام، تمام اجزای هستی باید رو به سوی خدا داشته باشند و هنر اسلامی نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست. هر جزئی در نظام خانه به صورت توامان در ظاهر و باطن خود، یاد خداوند را در دل مومنان زنده نگه میدارد و محیطی آرام را فراهم میکنند تا انسان مسلمان بتواند در این فضا، سیر و سلوک درونی خود به سوی خدا را تکامل ببخشد. آب در این میان عنصر ارزشمندی است که از دیرباز و پیش از ظهور اسلام نیز مورد توجه ایرانیان قرار داشته است و با ظهور اسلام و به خصوص مکتب تشیع اهمیتی بسیار زیاد در فرهنگ و حکمت اسلامی یافته است. در بررسی تفسیری-تاریخی حکمت اسلامی 5 عامل در دستهی ویژگیهای ظاهری دسته بندی شدند، همچنین از طریق تحلیل و بررسی آیات و روایت در خصوص مفهوم هویت دینی سکونت در اسلام، 11 ویژگی مورد شناسایی قرار گرفت، که به دو دستهی کالبدی و معنایی تقسیم شدند. این ویژگیها به صورت دوتایی یکدیگر را تقویت میکنند، به نحوی که ویژگیهای ظاهری آب، ابعاد معنایی هویت دینی را بهبود میبخشند. این ارتباط با استفاده از روش نمونه موردی، با مطالعهی نمونههایی از مسکن تاریخی و معاصر شهر یزد، مورد بررسی و آزمون قرار گرفتند. در نهایت پیشنهاداتی برای تقویت و احیای نظام حکمی به کارگیری آب در خانههای معاصر با هدف ارتقای هویت دینی خانههای معاصر یزد ارائه شد.
All parts of existence should be divine within the framework of Islam, so Islamic art also must obey this general rule. Any part of the house should apparently and inherently draw the attention of believers towards the God providing a peaceful place where Muslims can evolve their inner behaviors and conducts towards God. Water is a precious element that has been at the center of attention of Iranian people from ancient times before the advent of Islam. Water has become more important in the Islamic culture and wisdom after the advent of Islam, especially in the Shia religion. According to the interpretive-historical assessment of Islamic wisdom, five factors were classified under the physical characteristics category.
Moreover, 11 characteristics were identified through analysis and review of verses and narratives about the religious identity of residents in Islam. The mentioned characteristics were divided into two physical and semantic categories. These characteristics amplify each other in pairs so that the physical characteristics of water improve the semantic dimensions of religious identity. This association was examined and tested using the case study of historic and contemporary houses in Yazd City, Iran. Finally, this study provided some recommendations to strengthen and revive the jurisprudential system of using water in contemporary dwellings to promote the religious identity of contemporary houses in Yazd.