خلاصة:
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه یک الگو برای آموزش زیبایی شناسانه بر مبنای اصول و عناصر زیبایی شناسانه که در قرآن کریم بیان شدهاند، میباشد. مواد و روشها: این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی و با بهره گیری از منابع کتابخانهای و اسنادی، الگویی برای تربیت زیبایی شناسانه بر اساس قرآن کریم ارائه داده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که تربیت زیبایی شناسانه، مستلزم تحقق مبانی و عناصر زیبایی شناسانه است که زیبایی را در سطوح مختلف باور، فکر، هوس و اراده انسان تجلی داده و شرایط لازم برای ظهور زیباییهای حقیقی را فراهم میکند. در الگوی پیشنهاد شده، هدف نهایی تربیت زیبایی شناسانه، خداماندگار شدن، خدامثل شدن یا تقرب به زیبایی مطلق است که منجر به صفات خداوند سبحان در انسان میشود. یافتهها: قرآن کریم، مبانی و اصول زیبایی شناسانهای را بیان میکند که برخی از آنها عبارتند از: زیبایی، پدیدهای است که برای همه قابل فهم و قابل تعمیم است. زیبایی، قابل تفکیک و توارث و انتقال است. زیبایی، مطلق و عینی است. خداوند، منبع و مبدأ زیبایی است. انسان، نسخهای کوچک از زیبایی مطلق است. زیبایی، هدف و کمال انسان است. زیبایی، وجود دارد و نه فقط گفته میشود. عناصر زیبایی شناسانه که در قرآن مورد تأکید قرار گرفته اند، شامل: تعادل و تناسب، هدفمندی و کارآمدی هستند. نتیجهگیری: پس از بررسی مبانی و عناصر زیبایی شناسانه که در قرآن کریم آمدهاند، مضامین و محورهای تربیتی مشخص شدند که با تحقق آنها، میتوان استعدادهای پنهان متربی را به وجود آورده و آنها را به سمت اهداف نهایی هدایت کرد.
Purpose: The purpose of this research is to provide a model for aesthetic education based on the principles and elements of aesthetics stated in the Holy Quran.
Materials and methods: This research has presented a model for aesthetic education based on the Holy Quran by using the analytical-descriptive method and using library and documentary sources. The results of the research show that aesthetic education requires the realization of aesthetic principles and elements that manifest beauty at different levels of human belief, thought, desire and will and provide the necessary conditions for the emergence of true beauty. In the proposed model, the ultimate goal of aesthetic education is to become God-like, God-like, or close to absolute beauty, which leads to the attributes of God Almighty in humans.
Findings: The Holy Quran expresses aesthetic principles and principles, some of which are: Beauty is a phenomenon that can be understood and generalized by everyone. Beauty can be separated and inherited. Beauty is absolute and objective. God is the source and origin of beauty. Man is a small version of absolute beauty. Beauty is the goal and perfection of man. Beauty exists and is not just said. The aesthetic elements that are emphasized in the Quran include: balance and proportion, purposefulness and efficiency.
Conclusion: After examining the basics and aesthetic elements mentioned in the Holy Quran, the themes and axes of education were determined, and by realizing them, it is possible to bring out the hidden talents of the teacher and guide them towards the final goals.