خلاصة:
بهرهگیری از تحقیقات تخصصی در جهت کسب منفعت اقتصادی از مسائل مهم و اساسی در جوامع است. ازاینرو تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی راهبردهای توسعۀ تجاریسازی دانش مدیریت ورزشی با استفاده از الگوی ترکیبی مدل سهشاخگی و TOPSIS طراحی شد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی است که بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعۀ آماری تحقیق شامل خبرگان حوزۀ مدیریت ورزشی بودند که در عرصههای دانش مدیریت ورزشی و تجاریسازی دانش تجربه و تخصص مناسب را داشتند. براساس انتخاب گلولهبرفی، 18 نفر بهعنوان نمونۀ تحقیق مشخص شدند. پرسشنامۀ تحقیق، شامل پرسشنامۀ محققساخته بود. این پرسشنامه بهصورت ماتریس راهبرد در عوامل سه شاخه و براساس روش TOPSIS طراحی شده بود. بهمنظور شناسایی راهبردهای تجاریسازی دانش مدیریت ورزشی، از مبانی نظری موجود در تحقیق و همچنین نظر خبرگان استفاده شد. بدینمنظور ابتدا محقق با شناسایی راهبردهای اولیۀ مستخرج از مقالات، تعدادی از راهبردها را مشخص و سپس با استفاده از بررسی نظرهای تیم خبرگان، به نهایی کردن این راهبردها اقدام کرد. در این تحقیق در نهایت 12 راهبرد تجاریسازی دانش مدیریت ورزشی شناسایی و نهایی شد. بهمنظور انتخاب بهترین راهبردهای تجاریسازی دانش مدیریت ورزشی از روش تاپسیس استفاده شد. کلیۀ روند تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزار BT TopSis SoLver انجام گرفت. بر مبنای یافتههای تحقیق، توسعۀ سیستم مسلط حرفهای برای ارزیابی طرحهای پژوهشی دانشگاه و ارزیابی بالقوۀ این پروژهها بهمنظور تجاریسازی دانش مدیریت ورزشی با ضریب 8197/0 بیشترین اهمیت را داراست.
The use of specialized research to gain economic viability is one of the most important issues in societies. This issue has led to this study aimed to identify and prioritize the strategies for commercialization of sport management knowledge using a combination of three-branch model and TOPSIS. The present study was a descriptive-analytical study that was carried out fieldwork. The statistical population of the study consisted of experts in the field of sports management who were experienced in the field of sports management knowledge and commercialization of knowledge. Based on snowball selection, 18 people were identified as the sample of the study. The research questionnaire included a researcher-made questionnaire. The questionnaire was designed as a strategy matrix based on TOPSIS. In order to identify the commercialization strategies of sport management knowledge, the theoretical foundations of the research as well as expert opinion were used. To this end, the researcher first identified a number of strategies by identifying earliest strategies available from the papers, then using the review of the team of experts to finalize these strategies. In this research, 12 strategies for the commercialization of sport management knowledge were identified and finalized. Topsoils method was used to select the best commercialization strategies for sport management knowledge. All data analysis process was performed using BT TopSis SoLver software. Based on the findings of the research, the development of a skilled professional system for evaluating university research projects and evaluating the potential of these projects is essential for commercializing the management knowledge of sports with the coefficient of 0.8197.