خلاصة:
نظام آموزش عالی نقشی محوری در فرایند توسعه پایدار کشورها دارد که امروزه ایفای بهتر این نقش از طریق دانشگاه پژوهی که عبارت است از فرایند نظام یافته پژوهشها و ارزشیابیهای منظم تمامی فرایندها، برنامهها، عملکردها، منابع و اثربخشی واحدهای سازمانی در یک دانشگاه یا موسسه آموزش عالی با مرکزیت یک واحد رسمی دانشگاه پژوهی از طریق جلب مشارکت سایر واحدها، میسر میگردد. این پژوهش با هدف شناسایی نقش دانشگاه پژوهی در توسعه پایدار به شیوه مطالعه عمیق مروری انجام و به منظور گردآوری دادهها از شیوه کتابخانهای و بررسی اسنادی استفاده شده است. تاکنون در زمینه دانشگاه پژوهی پژوهشهای فراوانی انجام شده است که در آنها بیشتر به کارکردهای دانشگاه پژوهی پرداخته شده اما به اثرات بیرونی دانشگاه پژوهی پرداخته نشده است. محققان پژوهش حاضر با بررسی و تحلیل پژوهشهای قبلی و مقالات موجود به شناسایی نقش دانشگاه پژوهی در ایجاد دانشگاه پایدار و در نهایت توسعه پایدار پرداخته و سعی در ارایه مدل نقش آفرینی دانشگاه با رویکرد دانشگاه پژوهی در توسعه پایدار دانشگاهی داشتهاند. در این پژوهش ابعاد دانشگاه پایدار (آموزش و پژوهش پایدار، پردیس دانشگاهی پایدار، مدیریت دانشگاهی پایدار، بعد ارایه خدمات تخصصی به جامعه) و ابعاد دانشگاه پژوهی با رسالت توسعه پایدار (ارتباطات، مرجعیت اطلاعات، تحلیل گری سیاستها، پژوهشگری و تصمیم سازی، ارزشیابی، پاسخگویی) مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نقش کلیدی دفتر دانشگاه پژوهی در ایجاد دانشگاه پایدار پیشنهاد گردید، در صورت عدم وجود دفتر دانشگاه پژوهی در دانشگاهها اقدامات لازم در خصوص ایجاد این دفاتر انجام گیرد. نتیجه نهایی این پژوهش ارایه مدل مفهومی نقش آفرینی دانشگاه با رویکرد دانشگاه پژوهی در توسعه پایدار است.
The higher education system plays a central role in the process of sustainable development of countries, and today to improve this process we use Institutional research, which entails the systematic process of research and evaluation of all processes, programs, functions, resources and effectiveness of organizational units in a university or higher education institution centered in an office of institutional research, through engagement with other units. The purpose of this study was to identify the role of institutional research in sustainable development through in-depth study and overview of data collected with library method and document study. So far, many studies have been conducted in the field of institutional research, in which most of the functions of institutional research have been addressed, but the external effects of institutional research have not been addressed. Researchers have reviewed and analyzed previous research and available papers to identify the role of institutional research in creating a sustainable university and ultimately sustainable development, and have attempted to present a university role model with an institutional research approach to sustainable university development. In this study we presumed that, the dimensions of the sustainable university are (sustainable education and research, sustainable university campus, sustainable university management, providing specialized services to the society), and the dimensions of institutional research with the mission of sustainable development are (communication, information authority, policy analysis, research and decision making, evaluation, accountability). Regarding the key role of the institutional research office in establishing a sustainable university, it would be advisable to take the necessary steps to establish these offices in the absence of an institutional investigation office. The final result of this research is to present a conceptual model of university role model with an institutional research approach to sustainable development.
ملخص الجهاز:
کالدر و اسمیت2009، اقدامات ذیل را در هر یک از حوزههاي اصلی زندگی دانشگاهی و نیز در میان ذينفعان خارجی دانشگاه به منظور دستیابی به مدلی از مؤسسۀ پایدار در آموزش عالی توصیه میکنند: برنامۀ درسی( به منظور حصول اطمینان از Velazquez Lauren Jorge et al Schek Ferrer-Balas دستیابی دانشجویان به سواد پایداري)، پژوهش( براي کمک به تحقق نیازهاي پژوهشی گسترده در پیشبرد پایداري)، فعالیتها(گسترش تلاشهاي مؤسسات براي دستیابی به پایداري در عرصۀ فعالیتها)، توسعه و خدمات( مشارکت مؤسسات با جوامع محلی و منطقهاي در جهت گسترش توسعۀ پایدار)، زندگی دانشجویان( توسعۀ پایدار میتواند از طریق برنامههاي جدید گوناگون، بخش جدایی ناپذیري از فرهنگ پردیس را شکل دهد)، رسالت، خط و مشی؛ برنامهریزي مؤسسه(طرحهاي پایداري، براي شکوفایی، نیاز به حمایت سطوح بالا دارند)، ذينفعان بیرونی(1- سازمانهای غیرانتفاعی میبایستی از طریق فراهم نمودن منابع در مورد بهترین تجارب تسهیل و تسهیم دانش بین پردیسها و بهبود توانایی دانشکدهها در ارزیابی پیشرفت، خود، حمایتشان را از موضوع پایدار در آموزش عالی تداوم بخشند، 2- بازار کار نقش اساسی در حمایت از پایدار در آموزش عالی دارد، 3- دولت باید برا ی ایجاد شرایط نظارتی که سبب گسترش رشد پایدار در آموزش عالی میگردد، اقدام کند(کالدر و اسمیت ،2019).
روش این پژوهش با هدف شناسایی نقش دانشگاهپژوهی در توسعه پایدار انجام شده است.
Identifying and prioritizing the components of a sustainable university, research and planning quarterly in higher education.
Presenting a conceptual model of the relationship between the quality of higher education output and sustainable development based on a systemic approach.