خلاصة:
هدف از اجرای این پژوهش ارایه الگویی برای زندگی اسلامی بر پایه آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان ابتدایی مبتنی بر مدل 4Hو دیدگاه حضرت زهرا (س) در نمونه ایرانی بود. این پژوهش از نظر اهداف کاربردی توسعهای و از نظر دادهها از نوع آمیخته متوالی تبدیلی (کیفی وکمی) و از نظر نوع مطالعه و ماهیت پژوهش در بعد کیفی مرور سیستماتیک و از بعد کمی پیمایشی مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی شهرستان رفسنجان (به تعداد 1457 نفر) در سال تحصیلی 1400-1399بودند. برای تعیین حجم نمونه در بعد کیفی از روش نمونهگیری هدفمند و فن دلفی و در بعد کمی از نمونهگیری کوکران استفاده شد. حداقل تعداد مورد نیاز نمونه با استفاده از فرمول کوکران 304 نفر برآورد شد ابزار سنجش پرسشنامه محقق ساخته مهارتهای زندگی با 91 سیوال بود که اعتباریابی پرسشنامهها نشان داده شد از روایی همگرا و واگرا در حد مقبولی برخوردار هستند. دادههای کیفی با استفاده از کدگذاری باز، و محوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا در نهایت به تدوین الگوی آموزش مهارتهای زندگی انجامید و در مرحله کمی از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی برای تکمیل این الگو و ادغام آن با مولفههای مهارت زندگی از دیدگاه حضرت زهرا (س) استفاده شد و الگوی پژوهش با 47 مولفه مهارت زندگی شامل مهارتهای ارتباط، مهارتهای قابل عرضه، خود مسیولیتی، اخلاق کاری، مدیریت، مهارتهای زندگی سالم، تفکر انتقادی، همکاری، تصمیمگیری، تفکر خلاق، خودآگاهی، هدف گذاری، حل مساله، توجه به دیگران، عزت نفس، شناخت ایمان، تعلیم قرآن، شناخت خدا، اخلاص ورزی، داشتن توکل، خشوع در برابر خدا، خواندن نماز، انجام واجبات، قرایت قران کریم، عبادت، توبه، دعا گویی، شناخت حقوق متقابل زوجین، بصیرت ورزی، تفکر و اندیشه ورزی، علم آموزی، مشورتگیری با دیگران، مقابله با حب دنیا، صبر ورزی، خوشرویی، کظم غیظ، عفت ورزی، همدلی و خیرخواهی، ساده زیستی، قناعت ورزی، بهداشت و تغذیه خوب، صله رحم، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد، کمک و همیاری ارایه گردید.
The purpose of this research was to provide a model for Islamic life based on teaching life skills to elementary students based on the 4H model and the vision of Hazrat Zahra (PBUH) in the Iranian sample. This research was in terms of developmental practical goals, and in terms of data, it was a mixed type of sequential transformation (qualitative and quantitative), and in terms of the type of study and the nature of the research, it was a systematic review in the qualitative dimension, and a cross-sectional survey in terms of the quantitative dimension. The statistical population of the research was all the primary teachers working in the primary schools of Rafsanjan city (1457 people) in the academic year of 2019 -2019 2019 2019 2019 . To determine the sample size in the qualitative dimension, purposive sampling and Delphi technique were used, and in the quantitative dimension, Cochran sampling was used. The minimum required sample size was estimated to be 304 304 304 using Cochran's formula. The measuring instrument was a researcher-made life skills questionnaire with 91 questions. Validation of the questionnaires showed that they have acceptable convergent and divergent validity. Qualitative data were analyzed using open and axial coding to finally develop a life skills training model and in the quantitative stage of exploratory and confirmatory factor analysis to complete this model and integrate it with skill components. Life was used from the perspective of Hazrat Zahra (PBUH) and the research model with 47 components of life skills including communication skills, marketable skills, self-responsibility, work ethics, management, healthy life skills, critical thinking, cooperation, decision-making, creative thinking, self-awareness. , setting goals, solving problems, paying attention to others, self-esteem, knowing faith, teaching the Quran, knowing God, sincerity, having trust, humility before God, praying, doing one's duties, reciting the Holy Quran, worshiping, repenting, making supplications. , recognizing the mutual rights of spouses, insight, thinking and thinking, learning science, consulting with others, dealing with the love of the world, patience, cheerfulness, temper tantrums, chastity, empathy and benevolence, simplicity, contentment, health and Good nutrition, peace of mind, enjoining good and forbidding evil, jihad, help and support were provided.
ملخص الجهاز:
دادههای کیفی با استفاده از کدگذاری باز، و محوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا در نهایت به تدوین الگوی آموزش مهارت های زندگی انجامید و در مرحله کمی از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی برای تکمیل این الگو و ادغام آن با مولفه های مهارت زندگی از دیدگاه حضرت زهرا (س) استفاده شد و الگوی پژوهش با 47 مولفه مهارت زندگی شامل مهارتهای ارتباط، مهارتهای قابل عرضه، خود مسئولیتی، اخلاق کاری، مدیریت، مهارتهای زندگی سالم، تفکر انتقادی، همکاری، تصمیم گیری، تفکر خلاق، خودآگاهی، هدف گذاری، حل مساله، توجه به دیگران، عزت نفس، شناخت ايمان، تعليم قرآن، شناخت خدا، اخلاص ورزي، داشتن توكل، خشوع در برابر خدا، خواندن نماز، انجام واجبات، قرائت قران كريم، عبادت، توبه، دعا گويي، شناخت حقوق متقابل زوجين، بصيرت ورزي، تفكر و انديشه ورزي، علم آموزي، مشورت گيري با ديگران، مقابله با حب دنيا، صبر ورزي، خوشرويي، كظم غيظ، عفت ورزي، همدلي و خيرخواهي، ساده زيستي، قناعت ورزي، بهداشت و تغذيه خوب، صله رحم، امر به معروف و نهي از منكر، جهاد، كمك و همياري ارائه گردید.