خلاصة:
مقاله حاضر درصدد شناسایی عوامل اثرگذار بر شکاف نسلی و ارایه راهکار در نظام آموزش و پرورش میباشد. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی، متنی و شامل بررسی مقالات و متون در حوزه شکاف نسلی بالاخص در حوزه آموزش و پرورش است و در آن منابع معتبر و به روز استفاده شده است. یافتهها نشان داد مولفههای اثرگذار بر شکاف نسلی در پنج بعد فردی و خانوادگی، آموزشی-محیطی، اجتماعی-فرهنگی، سیاسی و دینی-مذهبی دسته بندی میشوند. شاخصهای استخراج شده در حوزه فردی و خانوادگی عبارتند از: عدم ارتباط، میزان آشنایی خانواده با فناوری، سبک تربیتی خانواده، ساختار خانواده، پایگاه اجتماعی و اقتصادی، اصول حاکم بر مدیریت خانواده، سبک زندگی، برداشت متفاوت از روابط، سواد رسانهای و تحصیلات والدین؛ حوزه فرهنگی- اجتماعی عبارتند از: رسانه-های دیداری و شنیداری، رسانههای جمعی غربی، نوع استفاده از اشکال تکنولوژی، شبکههای اجتماعی مجازی، نحوه گذران اوقات فراغت، مدرنیسم و جهانی شدن؛ حوزه دینی- مذهبی عبارتند از: غفلت از دین و تربیت دینی، عدم توجه به ارزشها، میزان دینداری خانواده و توجه به نظارت ارزشی؛ حوزه آموزشی- محیطی عبارتند از: نظام آموزشی (برنامه ریزان و معلمان)، برنامه درسی پنهان، معاشرت با همسالان و توجه بیشتر به آموزش به جای پرورش؛ حوزه سیاسی عبارتند از: سیاست گذاری فرهنگی، توزیع ناعادلانه امکانات و عدم وفاق ملی در جامعه. در انتها راهکارهایی برای کاهش شکاف نسلی در آموزش و پرورش ارایه شد.
This article aims to identify the factors affecting the generation gap and provide a solution in the education system. The method of this research is descriptive-analytical, textual, and includes the review of articles and texts in the field of generation gap, especially in the field of education, and reliable and up-to-date sources have been used. The findings showed that the factors affecting the generation gap are classified into five dimensions: personal and family, educational-environmental, social-cultural, political and religious-religious. The indicators extracted in the individual and family sphere are: lack of communication, family familiarity with technology, family upbringing style, family structure, social and economic base, principles governing family management, lifestyle, different perception of relationships, media literacy. and parental education; The socio-cultural field includes: visual and audio media, Western mass media, the type of use of forms of technology, virtual social networks, how to spend leisure time, modernism and globalization; The religious field includes: neglecting religion and religious education, not paying attention to values, the level of family religiosity and paying attention to value supervision; The educational-environmental field includes: educational system (planners and teachers), hidden curriculum, socializing with peers and paying more attention to education instead of education; The political field includes: cultural politics, unfair distribution of facilities and national disharmony in the society. At the end, solutions were presented to reduce the generation gap in education.
ملخص الجهاز:
Investigating the impact of virtual networks on the generational gap of youth (case study: students of Payam Noor University, Nahavand city).
The second national conference on sustainable development in educational sciences and psychology, social and cultural studies, Tehran.
London, New York (RoutledgeFalmer Farashbandi, Reza and Heydari, Zainab and Karari Ahrami, Khatun & Mohammad Hosseini, Ezra.
Investigating the generation gap phenomenon and social factors affecting it among parents and students (a case study of students of the Islamic Azad University of Babol branch).
Social factors affecting the generation gap (case study of students of Islamic Azad University, Khoy branch).