خلاصة:
هزینه تبلیغات را میتوان تلاش شرکت برای برندسازی، ارائه وجهه شهروند شرکتی خوب و رعایت کننده هنجارهای اخلاقی داست. شاخص تمرکز مالکیت بهعنوان ابزار نظارتی و شاخص ابهام اطلاعاتی بهعنوان مشکل نمایندگی نیز میتواند نتیجه علامتدهی از طریق تبلیغات را شدت یا ضعف ببخشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر هزینه تبلیغات بر اجتناب مالیاتی با تأکید بر ابهام اطلاعاتی و تمرکز مالکیت هست. برای این منظور نمونهای شامل 163 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بهصورت هدفمند برای بازه زمانی سالهای 1392 تا 1400 انتخاب گردید و با استفاده از نرمافزار ایویوز نتایج پژوهش نشان داد هزینه تبلیغات سبب کاهش اجتناب مالیاتی(بر اساس سه مدل نرخ مؤثر مالیاتی، تفاوت دفتری مالیات، سپر مالیاتی) شده است، ابهام اطلاعاتی بر اساس مدل تفاوت دفتری مالیات و سپر مالیاتی، سبب افزایش اجتناب مالیاتی شده است و اثر تعاملی ابهام اطلاعاتی با هزینه تبلیغات سبب تشدید اثر آن بر اجتناب مالیاتی شده است، تمرکز مالکیت سبب افزایش اجتناب مالیاتی(بر اساس مدل نرخ مؤثر مالیاتی و تفاوت دفتری مالیات) و همچنین اثر تعاملی تمرکز مالکیت و تبلیغات سبب افزایش بیشتر در اجتناب مالیاتی(بر اساس هر سه مدل) شده است که حاکی از رویکرد فرصتطلبانه مدیران در سایه راهبری ضعیف، اعمالنفوذ بیشتر و یا هم-راستایی بیشتر مالکان عمده با مدیران در تصمیمگیریهای راهبردی شرکت و ترغیب مدیریت به ریسکپذیری بیشتر است.
The advertising cost can be seen as the company's effort to brand and present the image of a good corporate citizen who observes ethical norms. Ownership concentration as a monitoring tool and information ambiguity as an agency problem can also strengthen or weaken the result of signaling through advertising. The purpose of this research is to investigate the effect of advertising costs on tax avoidance with an emphasis on information ambiguity and ownership concentration. For this purpose, a sample including 163 companies admitted to the Tehran Stock Exchange was selected purposefully for the period of 2013 to 2021 and using Eviuz software version 9, the results of the research showed that the advertising cost has caused the reduction of tax avoidance (based on three models of effective tax rate, book tax difference, tax shelter), information ambiguity based on the book difference model of taxes and tax shelters has caused an increase in tax avoidance and the interactive effect of information ambiguity with advertising cost has intensified its effect on tax avoidance, ownership concentration has caused an increase in tax avoidance (based on effective tax rate and book tax difference model) and also the interactive effect of ownership concentration and advertising cost has caused a further increase in tax avoidance (based on all three models), which indicates the opportunistic approach of the managers in the shadow of weak corporate governance and exerting more influence or greater alignment of the major owners with the managers in the strategic decisions of the company.
ملخص الجهاز:
جالب توجه است که رابطه منفي بين ميزان تبليغات و اجتناب مالياتي براي شرکت هايي که کمتر شناخته شده اند، به دليل عدم تقارن اطلاعاتي بالاتر، ازنظر اطلاعاتي داراي ابهام بيشتري هست (کر و همکاران ،٢٠٢١)، يا اگر داراي مالکيت نهادي پايين تري هستند، ميتواند قويتر باشد، که نشان ميدهد اين شرکت ها ممکن است بيشتر نگران تأثير پيامدهاي منفي فرار مالياتي بر روي مزاياي تبليغات آن ها باشند(کر و همکاران ،٢٠٢١؛ دانا١٢ و همکاران ،٢٠١٨).
بر اين اساس به دليل محدود بودن مطالعات درزمينه ٔ اثرات هزينه تبليغات بر رفتارهاي مديريت ، نتايج پژوهش ميتواند بر غناي بيشتر مطالعات داخلي منجر شود و همچنين در اين پژوهش با مستندسازي شدت تأثير تبليغات بر اجتناب مالياتي براي شرکت هايي که شفافيت کمتري دارند و همچنين راهبري ضعيف تر يا نظارت خارجي کمتري دارند، به دنبال کمک به افزايش اثربخشي و کارايي تصميمات سرمايه گذاري هستيم و با طرح اين سؤال که تأثير هزينه تبليغات بر اجتناب مالياتي و اثر تمرکز مالکيت به عنوان ابزار نظارتي و ابهام اطلاعاتي به عنوان مشکل نمايندگي بر اين رابطه چگونه است ؟به دنبال بسط مباني نظري در اين زمينه هستيم .
Chytis, Tasios, Georgopoulos & Hortis 12.
Duana, Dingd, Houa & Ziyang 13.
Duana, Dingd, Houa & Ziyang 13.
Clance, Gözgör, Gupta & Lau 15.
Bushman, Chen, Engel, & Smith 22.
Corporate governance, incentives, and tax avoidance, Journal of Accounting and Economics; 60(1), 1–17.
The Effect of Tax Avoidance on Relationship between Government ownership and Corporate Financial Constraints.
Corporate social responsibility and tax aggressiveness: an empirical analysis, Journal of Accounting and Public Policy, 31(1), 86-108 Law, K.
Ownership Structure and Corporate Tax Avoidance: Evidence from Publicly Listed Private Firms in China, Journal of Contemporary Accounting & Economics, 12(2), 141-158.