خلاصة:
ولایت به صورت حقیقی و بالاصاله و بالذات به خدا اختصاص دارد، اما تمامی صفات و فضائل و معجزات انبیاء الهی را می-توان در سایه اذن خدا برای ائمه معصومین (ع) نیز قائل شد. بحث در این مقاله در مورد حدود ولایت خدا است و این بحث از این جهت مطرح شده است که حدود ولایت خدای متعال بر ما معلوم میشود. از این جهت ما ولایت حدود خدا را مشخص می کنیم. بر این اساس بر مبنای باور قرآنی ولایت مطلق مختص به خداوند است و پیامبر و ائمه نیز به اذن و دستور او ولایت تشریعی دارند و ولایت پیامبر و ائمه نسبت به ولایت الهی مقید است و هم چنین هر آنچه که از پیامبر و ائمه به ما رسیده بر ما واجب است که از آنها اطاعت کنیم. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی بوده و روش انجام آن بر اساس تحقیقات کتابخانهای و اسنادی میباشد. هدف از این مقاله، تبیین قلمرو و حدود و اختیارات خدا است. و روش تحقیق به صورت اسنادی و کتابخانهای و تحلیلی است.
Wilayah belongs to God in a real, original and essential way, but all the attributes, virtues and miracles of the divine prophets can be attributed to the infallible Imams (AS) in the shadow of God's permission. The discussion in this article is about the limits of the guardianship of God, and this discussion has been raised because the limits of the guardianship of God Almighty are known to us. For this reason, we determine the guardianship of God's limits. Accordingly, according to the Qur'anic belief, absolute guardianship belongs to God, and the Prophet and the Imams have legislative guardianship by his permission and order. It is incumbent upon us to obey them. This research is a qualitative research and its method is based on library and documentary research. The purpose of this article is to explain the realm and limits of God. And the research method is documentary, library and analytical.
ملخص الجهاز:
لذا جمع ولايت و وکالت ممکن نيست چه اينکه ممکن است شخص مختاري براي خودش قّيم و ولي نصب نمايد، زيرا معناي تسلط انسان بر جان و مال خود، آن است که هر کار صحيحي که ميتوانست مباشرتاً انجام دهد ٧٩٠ ميتوان آن را واگذار به ديگري بکند نه آنکه بر اين تسلط ، مسلط باشد و بتواند سلطنت خود را به ديگري واگذار کرده و آن را سلطان و ولي و قيم تام الاختيار خود کند و خود مسلوب السلطنه شود(جوادي آملي، ١٣٦٨، ١٦٠/٣).
در تفسير الميزان اين آيه چنين بيان شده است که ولايت به معناي نصرت است ، پس مدعاي اماميه که ميگويند اين آيه در شأن امام علي (ع ) و در تنصيص ولايت و خلافت آن جناب است ، زيرا تنها اوست که در حال رکوع انگشتر خود را به سائل داد، مدعايي است بدون دليل ، آنگاه از اين مفسرين سوال شده است که پس جمله حاليه (و هم راکعون ) در اين بين يعني در دنبال جمله (و يونتون الزکوه ) چه کاره است ؟ در پاسخ گفته اند در اين معناي حقيقي رکوع مراد نيست بلکه مراد معناي مجازي آن يعني خضوع در برابر عظمت پروردگار يا خضوعي است که از جهت فقر يا از جهات ديگر در نهاد آدمي پديد ميآيد و معناي آينه اينست که : اولياء و ياوران شما يهود و نصارا و منافقين نيستند، بلکه اولياء و ياوران شما خدا و رسول اويند و آن مومنين که نماز را بپا مي دارند و زکات ميدهند و در همه احوال خاضعند يا آن هايي که زکات ميدهند در حاليکه خود فقير و تنگدستند(علامه طباطبايي،١٣٨٠، ١٠/١١).