خلاصة:
عصر صحابه یکی از ادوار مهم در تاریخ تفسیر قرآن محسوب میشود. در این دوره برخی صحابۀ پیامبر (ص) بر اساس آموزههایی که از ایشان دریافت کرده بودند به تفسیر آیات پرداختند. یکی از این صحابۀ مفسر ابوهریره است. ابوهریره قاص بوده، و ارتباط نزدیکی هم با دستگاه خلافت اموی داشته است. این دو ویژگی او بر نحوۀ تفسیر قرآن او تأثیر نهادهاند. لازم است با مطالعۀ همۀ آراء و روایات تفسیری ابوهریره و تحلیل آنها، نحوۀ رویارویی او با آیات قرآن تبیین شود. بر اساس یافتههای این مطالعه روایات تفسیری ابوهریره را میتوان در سه دستۀ کلان صورتبندی کرد: تفسیر هستیشناسانه، انسانشناسانه، و قرآنشناسانه. اینکه چرا شخصیتی همچون ابوهریره در نسل صغار صحابه و نیمههای سدۀ 1ق از میان مضامین متعدد قرآن خود را درگیر توجه به این چهار سنخ از آیات نموده، امری است که در جای دیگری باید جداگانه تحلیل شود.
The era of the Companions is considered one of the most important periods in the history of interpretation of the Qurʾan. During this period, some companions of the Prophet interpreted the verses based on the teachings they had received from him. One of these companions is Abu Hurayra. He was al-Qass (story teller), and he had a close relationship with the Umayyad Caliphate. These two characteristics of his have influenced the way he interprets the Qurʾan. It is necessary to explain his way of confronting the verses of the Qurʾan by studying all opinions and interpretive traditions of him and analyzing them. It seems that Abu Hurayra's interpretative narratives can be divided into three major categories: ontological, anthropological, and Qurʾanic interpretations. Why a personality like Abu Hurayra, in the younger generation of the Companions and in the middle of the 1st century AH, among the many themes of the Qurʾan, involved himself in paying attention to these four types of verses, is a matter that must be analyzed separately.