خلاصة:
زمینه: جنگ موضوعی است که همواره توسط علمای اخلاق مورد توجه بوده است. یکی از مسایل اخلاقی مطرح در این حوزه، استفاده از سلاح در جنگ برعلیه افراد غیرنظامی است که میتوان آن را به عنوان یکی از پدیدههای هولناک جنگهای مدرن محسوب نمود که با بر جای گذاشتن قربانیان بسیار، آثار آن تا سالها پس از پایان مخاصمات نیز گریبانگیر قربانیان آن و خانوادههایشان میگردد. این مسئله موجب گردید تا نه تنها از منظر حقوق بشردوستانه ممنوع تلقی گردد، بلکه از دیدگاه حقوق بین الملل کیفری نیز به منزله مصداقی از ارتکاب جنایت جنگی محسوب شود. از این رو پژوهش حاضر به بررسی حقوق آسیب دیدگان غیرنظامی درجنگ از منظر اخلاق اسلامی و اسناد بین المللی پرداخته است. نتیجهگیری: ازمنظر اندیشه بنیادین اسلام، حمایت از آسیب دیدگان غیرنظامی در جنگ، خواه در قالب حمایتهای قانونی و قضایی وخواه در ضمن حمایتهای مادی و معنوی باشد، ازاساسیترین وظایف اخلاقی و تکالیف شرعی است. از این رو، به موجب مواد مختلفی از قانون مجازات اسلامی نه تنها امکان تعقیب مقامات بکارگیرنده سلاح برعلیه مردم وجود دارد، بلکه عاملان خارجی تسلیح به این سلاحها نیز قابل تعقیب خواهند بود. براساس حقوق بین الملل و کنوانیسون ژنو خصوصا ماده 3 آن جبران خسارتهای ناشی از جنگ برای آسیب دیدگان غیر نظامی امری الزام آور بوده ودولتها دراین خصوص مسئولیت اخلاقی و قانونی دارند.
Background
War is a topic that has always been considered by moral scholars. One of the ethical issues in this field is the use of weapons in the war against civilians, which can be considered as one of the horrible phenomena of modern wars, which, leaving many victims, its effects for years after the end of hostilities. It affects its victims and their families. This led to it being banned not only from a humanitarian law perspective, but also from the perspective of international criminal law as an example of a war crime. Therefore, the present study examines the rights of civilian casualties in war from the perspective of Islamic ethics and international documents.
Conclusion
From the perspective of the basic Islamic thought, supporting the civilian casualties in war, whether in the form of legal and judicial support or in addition to material and spiritual support, is one of the most basic moral duties and religious duties. Is. Therefore, according to various articles of the Islamic Penal Code, not only is it possible to prosecute officials who use weapons against the people, but also foreign perpetrators of weapons with these weapons can be prosecuted. Under international law and the Geneva Convention, in particular Article 3 thereof, compensation for war casualties is mandatory for civilian casualties and governments have a moral and legal responsibility in this regard.