خلاصة:
هدف: بررسی عواملی موثر بر قصد رفتاری جهت پذیرش تجارت اجتماعی توسط شرکتهای دانش بنیان در پارک زیست فناوری خلیج فارس (قشم). روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری سطوح مدیریت و کارشناسان شرکتهای دانش بنیان در پارک زیست فناوری خلیج فارس که حجم نمونه 126 نفری از بین آنها انتخاب و برای جمع آوری دادهها از پرسش نامه استاندارد استفاده شده است. به منظور تجزیه وتحلیل دادهها جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرم افزار24 SPSS و برای تجزیه وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم افزار Smart PLS3 استفاده شده است. یافتهها: یافتههای تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنی دار سودمندی ادراکی، نگرانی امنیتی، حمایت مدیریت عالی، آمادگی سازمانی و فشار شریک تجاری بر قصد رفتاری جهت پذیرش تجارت اجتماعی دارد. زمینههای زیست محیطی، سازمانی و فناوری بر قصد رفتاری جهت پذیرش تجارت اجتماعی در شرکتهای دانش بنیان در پارک زیست فناوری خلیج فارس دارد. نتیجهگیری: نتایج نظرسنجی از 126 نفر از سطوح مدیریت و کارشناسان شرکتهای دانش بنیان در پارک زیست فناوری خلیج فارس نشان میدهد که فشار شرکای تجاری در زمینه محیطی، به دنبال آن حمایت مدیریت ارشد در زمینه سازمانی، و سودمندی درک شده در زمینه فناوری، بیشترین تاثیر را بر قصد رفتاری برای استفاده اجتماعی دارد.
ملخص الجهاز:
نتیجهگیری: نتایج نظرسنجی از 126 نفر از سطوح مدیریت و کارشناسان شرکت های دانش بنیان در پارک زیست فناوری خلیج فارس نشان می دهد که فشار شرکای تجاری در زمینه محیطی، به دنبال آن حمایت مدیریت ارشد در زمینه سازمانی، و سودمندی درک شده در زمینه فناوری، بیشترین تأثیر را بر قصد رفتاری برای استفاده اجتماعی دارد.
واژههاي كليدي: سودمندی ادراکی، نگرانی امنیتی، حمایت مدیریت عالی، آمادگی سازمانی، فشار شریک تجاری، قصد رفتاری مقدمه در حال حاضر افزایش اهمیت رسانه های اجتماعی و برنامه های کاربردی تجارت الکترونیک منجر به روندهای جدید خرید شده است که در آن شرکت ها و مصرف کنندگان از شبکه های اجتماعی برای خرید موثرتر استفاده می کنند .
(Cheng and Shiu, 2019) از این رو ما در این تحقیق برانیم که به این سوال اصلی یعنی: تاثیر زمینه محیطی، زمینه فناوری و زمینه سازمانی بر قصد رفتاری از دیدگاه سطوح مدیریت و کارشناسان شرکت های دانش بنیان در پارک زیست فناوری خلیج فارس چگونه است؟ پاسخ دهیم ادبیات و بیشینه پژوهش امروزه سودمندی درک شده به درجه ای اشاره دارد که یک فرد معتقد است استفاده از یک فناوری خاص عملکرد او را بهبود می بخشد.
بنابراین ، تحقیق حاضر به طور تجربی پذیرش تجارت اجتماعی توسط شرکت های دانش بنیان در پارک زیست فناوری خلیج فارس را بررسی می کند در اتباط با مطالعات نزدیک به موضوع تحقیق می تواند مطالعات:ـ ایمان خان، (1401) در مقاله ای با عنوان "بررسی تأثیر زمینه فناروی و سازمانی درتجارت اجتماعی " هدف این تحقیق بررسی چگونگی تاثیر گذاری زمینه فناروی و سازمانی درتجارت اجتماعی بر قصد رفتاری مشتریان بوده است.