خلاصة:
مقدمه: یافتن مکان مناسب برای احداث فرودگاه در استانهای کشورکه با تکیه بر ویژگیهای فیزیکی، هوانوردی و جغرافیایی، اﻗﺘﺼﺎدی و ﻋﻮاﻣﻞ زیستمحیطی باشد، میتواند تاثیرات بسیار مهمی در آن منطقه بگذارد. مطالعات مکانیابی فرودگاهها، یکی از مهمترین مباحث در مناطق (استانی، شهری و...) به شمار میرود که با توجه به نقش و عملکرد خود، تاثیر بسزایی در جا به جایی افراد و کالاها دارد لذا بر این اساس مکانیابی نادرست فرودگاهها یکی از مهمترین مسایلی است که در برخی فرودگاهها با آن روبه رو هستیم، به گونهای که، بر اثر این اشتباه صدمات جانی و مالی فراوانی به وقوع میپیوندد. هدف: در همین راستا پژوهش حاضر بر آن است تا با ارائه تکنیک فرا ابتکاری، و با شناسایی معیارهای استاندارد، اولویتبندی شهرستانهای آذربایجان شرقی را بمنظور احداث فرودگاه انجام داده و در نهایت نتایج را با مدل سکا و روش کوپراس مقایسه کند. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق توسعهای-کاربردی و از نظر روش پژوهش یک تحقیق توصیفی است. در این پژوهش تحلیل مکانیابی احداث فرودگاه با توجه به روشهای تصمیمگیری مورد توجه قرار گرفته است. قلمرو جغرافیایی پژوهش: آذربایحان شرقی که مرکز آن شهر تبریز و دارای 21 شهرستان میباشد. یافتهها و بحث: نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که هر سه روش نشاندهنده آن است که شهرستان میانه مناسبترین گزینه برای احداث فرودگاه و همچنین ترتیب اولویت گزینهها در هر سه روش یکسان است. نتیجهگیری: باتوجه به مقایسههای انجام شده، بکارگیری تکنیک ارائه شده در این پژوهش، برای سازمانها و شرکتهای مختلف در اتخاذ تصمیمات درستتر بسیار راهگشا خواهدبود. همچنین ﺑﺎ درنظر گرفتن ﻋﻤﻠﮑﺮد تکنیک در مکانیابی ﻓﺮودﮔﺎه، اﯾﻦ تکنیک ﺗﻮاﻧﺎیی انتخاب گزینه مناسب و ﻣﮑﺎﻧﯿﺎﺑﯽ در ﭘﺮوژههای مختلف را دارد.
Introduction: Finding a suitable place for the construction of an airport in the provinces of the country based on physical, aviation and geographical features, economic and environmental factors, can have very important effects in that region. Airport location studies are one of the most important topics in regions (provincial, urban, etc.)Objectives: In this regard, the study tries to develop a metaheuristic technique by identifying the standard criteria, prioritizing Eastern Azerbaijan counties in order to construct the airport and finally compare the results with the seca model and copras method.Methodology: This research is applied developmental research in terms of its purpose and descriptive research in terms of research method. In this research, the location analysis of the construction of the airport has been considered according to the decision-making methods.Geographical Area of Research: East Azerbaijan, the center of which is the city of Tabriz and has 21 cities.Result and Discussion: The results of the present study show that all three methods indicate that the Miyaneh city is the best alternative for the construction of an airport.Conclusion: According to the comparisons, the use of the techniques presented in this study will be very safe for organizations and companies in making proper more right decisions. considering the performance of the technique in finding the airport, this technique has the ability to choose the appropriate option and position finding in different projects.