خلاصة:
هدف: سلامتی جسمی و روحی کارگران مشاغل سخت و زیانآور ارتباط مستقیم و ناگسستنی با شغل تحت تصدی آنان دارد لذا اغلب کشورها نظام حمایتی ویژهای جهت پشتیبانی و حفظ سلامتی متصدیان مشاغل سخت و زیانآور در نظر گرفتهاند که مهمترین و رایجترین شیوه حمایت از متصدیان مشاغل سخت و زیانآور، بازنشستگی پیش از موعد است. در نظام حقوقی ایران باتوجهبه رویه ایجاد شده توسط دیوان عدالت اداری، نظام حمایت از مشاغل سخت و زیانآور مشمولین قانون کار و کارکنان دستگاههای اجرایی به لحاظ مرجع تعیین مشاغل سخت و زیانآور، میزان سنوات ارفاقی، نحوه تأمین بار مالی بازنشستگی و... متفاوت است.روش: در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به آسیبشناسی نظام حقوقی بهرهمندی کارگران مشاغل سخت و زیان آور از مزایای اشتغال در این مشاغل پرداخته شده است.یافتهها: از حیث مرجع تعیین مشاغل سخت و زیان آور، در خصوص مشمولین قانون کار، تشخیص و تعیین مشاغل سخت و زیان آور توسط شورای عالی حفاظت فنی و کمیتههای بدوی و تجدیدنظر استانی تعیین مشاغل سخت و زیان آور صورت میپذیرد که عملکرد و کارآمدی این کمیتهها به لحاظ تعارض در آراء صادره، ترکیب اداری کمیته به جای تخصصگرایی، عدم وجود وحدت رویه و ... محل ابهام است و تعیین مشاغل سخت و زیانآور بهصورت متمرکز و در قالب فهرست واحد مورد پیشنهاد است.نتیجهگیری: الزام سازمان تأمین اجتماعی به وصول حقبیمه در انتهای خدمت و بازنشستگی کارگران و عدم امکان پرداخت حقبیمه در زمان اشتغال کارگران و حذف شرط سنی از شرایط بازنشستگی که موجبات بازنشستگی در سنین پایین را فراهم آورده است از مهمترین آسیبهای نظام حقوقی بازنشستگی کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان آور به نظر میرسد.
Support and maintain the health of operators of difficult and harmful jobs, which is the most important and common way of supporting operators. Hard and unprofitable jobs are early retirement. In Iran's legal system, according to the procedure established by the Administrative Court, the system of supporting hard and harmful jobs for those subject to the labor law and the employees of executive bodies in terms of the authority for determining hard and harmful jobs, the amount of retirement years, the way to provide for the financial burden of retirement and ... Is different. Regarding those subject to the labor law, the authority for identifying and determining difficult and harmful jobs is the Supreme Council of Technical Protection and the provincial appeal committees, the performance of these committees in terms of conflicts in the issued votes, the administrative composition of the committee instead of specialization, the lack of unanimity, and so on... is a place of ambiguity and it is recommended to determine difficult and harmful jobs in a centralized way and in the form of a single list. In terms of providing the financial burden, even though the 4% insurance premium for difficult and harmful jobs is not enough to cover the financial burden caused by early retirement, the social security organization's requirement to collect the insurance premium at the end of the service and retirement of workers is also in terms of executive interests and Legal documents seem to contradict the rules and regulations.