خلاصة:
مسئله ودیعهسپاری ملکات نفسانی در بستر معاد جسمانی مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد. ملاصدرا در نظریه معاد جسمانی، ملکات نفسانی و اقتضائات وجودیِ آن را به گونهای خاص تبیین نموده است که بسیاری از حکمای پس از ایشان، موافقت خود را نسبت به این دیدگاه ابراز نمودهاند. اما مدرس زنوزی دیدگاهی متفاوت برگزیده و بر این باور است که نفس پس از مرگ، ودایع و آثار ذاتی در بدن دنیوی به جای میگذارد که وجه امتیاز بدنها پس از مرگ خواهد شد که با محوریت ودیعهسپاری ملکات نفسانی در بدن و به پشتوانه حرکت جوهری در معاد جسمانی، بدن به سوی نفس در حرکت خواهد بود؛ اما نظریه ملاصدرا بر قابلیت انشاء وجودی نفس استوار است. در این پژوهش با روش تحلیل و توصیف محتوا، مبانی فلسفی ملاصدرا و زنوزی در این مسئله بررسی میگردد و مترتب بر مبانی هر دو اندیشمند، محل نزاع مشخص خواهد شد. مقایسۀ آرا نشان میدهد که طبق تفسیر زنوزی، اجزای بدن عنصری به محوریت حرکت جوهری ملحق به نفس شده است که در این فرایند، ملکات نفسانی در آنها نهادینه میشود؛ اما بر اساس نظر ملاصدرا، نفس انسانی با تکیه بر انشاء وجودی و ارتقاء آن، سبب تحقق معاد جسمانی خواهد شد.
The issue of the endurance of dispositions in the context of physical resurrection is analyzed. Mulla Sadra has explained the endurance of dispositions and its existential requirements in the theory of physical resurrection in such a way that many of the scholars after him have expressed their approval for this view, but Muhaqqiq Zonouzi has a different view. He believes that the soul leaves inner effects after death in the worldly body that will be the difference of the bodies after death, which will be the endurance of dispositions in the body and the body moves toward the soul by substantial movement in the physical resurrection, but Mulla Sadra’s theory is based on the capability of the creation of the existential soul. The philosophical principles of Mulla Sadra and Zonouzi by the method of content analysis and description is studied in this research and the conflict will be determined based on the principles of both thinkers. The comparison of the oppinions shows that according to Zonouzi’s interpretation of the parts of the body, an element based on the substantial movement was added to the soul in which dispositions in this process, but according to Mulla Sadra, the human soul, relying on the existential creation and promoting it, will lead to the realization of physical resurrection.