خلاصة:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی وضعیت طرحوارههای ناسازگار اولیه نوجوانان دختر در معرض آسیب اجتماعی (نوجوانان کار دختر) و نوجوانان عادی دختر انجامشده است. روش: در این مطالعه از روش پژوهشی علی – مقایسهای استفاده شد. 80 نوجوان دختر (40 نفر نوجوان کار و 40 نفر نوجوان عادی) بین سنین 12 تا 15 سال به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه طرحوارههای اولیه نوجوان را تکمیل کردند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه در نمره کلی طرحوارههای ناسازگار اولیه و خرده مقیاسهای ایثار، آسیبپذیری، معیارهای سرسختانه، بیاعتمادی/بدرفتاری، خود تحول نیافته، سلطهپذیری، خویشتنداری ناکافی، تنهایی، نقص و شکست در سطح (P<0/05) تفاوت معناداری وجود دارد. تنها در طرحواره ناسازگار اولیه استحقاق/ بزرگمنشی تفاوت معنادار نبود. نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده نوجوانان دختر کار از سطوح بالای طرحوارههای ناسازگار اولیه رنج میبرند. این تفاوت بین طرحوارههای ناسازگار اولیه نوجوانان دختر کار و نوجوانان دختر عادی میتواند نشاندهنده این موضوع باشد که طرحوارههای ناسازگار اولیه میتوانند از مولفههای روانشناختی تاثیرگذار در مشکلات شخصیتی، رفتاری و عاطفی نوجوانان دختر کار در ادامه باشد و وجود شرایط و آگاهی مناسب برای رفع نیازهای این نوجوانان میتواند باعث پیشگیری از بسیاری از مشکلات روانشناختی آنها در ادامه شود و با استفاده از نتایج این تحقیق مشخص میشود که بهبود کدام طرحوارهها به طور مشخص میتواند از آسیبهای اجتماعی این گروه بکاهد.
Background and aim: This study aimed to investigate the status of early maladaptive schemas in adolescent girls exposed to social harm (adolescent working girls) and normal adolescent girls.Methods: This study employed a comparative causal research method. Eighty adolescent girls (40 working adolescents and 40 normal adolescents), aged between 12 and 15 years, were selected using the available sampling method and completed a questionnaire on adolescent primary schemas.Results: The results of the research showed that between the two groups, the overall score of early maladaptive schemas and subscales of sacrifice, vulnerability, stubborn criteria, mistrust/abuse, underdeveloped self, dominance, inadequate self-control, loneliness, defect, and failure were higher. A significant difference was observed at this level (PConclusion: Based on the obtained results, teenage working girls suffer from high levels of early maladaptive schemas. This difference between the initial maladaptive schemas of teenage working girls and normal adolescent girls indicates that primary maladaptive schemas can be one of the psychological components that influence the personality, behavioral, and emotional problems of adolescent working girls and the existence of conditions and awareness. Suitable for meeting the needs of these teenagers can prevent many of their psychological problems in the future, and by using the results of this research, it was determined that the improvement of schemas can specifically reduce the social consequences of this group.
ملخص الجهاز:
1. Young در ادامۀ پیامدهای منفی محیط کار بـر آینـده نوجوانـان بایـد اشـاره کـرد کـه شـکل گیـری طرح واره های ناسازگار اولیه و متعاقب آن ناهنجاری های عاطفی و رفتاری در بزرگ سـالان بیشتر به علل زمینه ساز ژنتیکی نیز معمولاً تداوم بیشتری دارند (کاپلان و همکـاران ، ٢٠٠٣)، اما بخشی از ناهنجاری های بروز یافته در نوجوانان و نوجوانان در مقایسه با بزرگ سـالان بـه علل زمینه ساز محیطی یا بیرونی برمی گردد کـه یکـی از ایـن علـل مهـم جامعـه و بعـدازآن خانواده است (حسنوندی و همکاران ، ١٣٩٦).
از نگاه روان شناختی ، نوجوانان کار به دلیل آمـوزش ندیـدن در موعد مقرر و ناتوانی در تحصیل علم و فن ، نداشتن قدرت رقابـت بـا سـایر نوجوانـان در ایجاد زندگی سالم و نداشتن مهارت های اجتماعی و روانی در معـرض آسـیب هـای روانـی قـرار دارنـد (ایمـان زاده و علیپـور، ١٣٩٨)؛ هـم چنـین عـدم حمایـت والـدین موجـب عـدم شکل گیری دل بستگی ایمن با والدین میشود و میـزان امیـد بـه آینـده را در آن هـا کـاهش می دهد (سیمبر و همکاران ، ١٣٩٨).
بر اساس بررسی های اولیه به طور مستقیم تا به حـال تحقیقـی در داخـل کشـور در خصـوص بررسی طرح واره های ناسازگار خاص نوجوانان کار دختر صورت نگرفته است اما یافته های این تحقیق با نتایج پژوهش هایی که در بررسی ویژگی هـای شخصـیتی و رفتـاری نوجوانـان کـار صـورت گرفتـه اسـت همسـو اسـت ؛ بـه طـور مثـال گولـدگین ١ و همکـاران (٢٠٢٠) و کرمانیان و همکاران (١٣٩٩) به همین موضوع اشاره کردند که نوجوانان کار در مقایسـه بـا نوجوانان عادی از مهارت تنظیم هیجانی پایین تری برخوردار هستند و درمجموع نوجوانـانی که به اشتغال می پردازند ازلحاظ مهارت های اجتماعی و درک متقابل معمولاً دچـار ضـعف می شوند (فطرس و فتحی، ١٣٩٩).