خلاصة:
نقش تدریس آزمایشگاه در آموزش شیمی انکارناپذیر است. انجام حضوری آزمایشگاه شیمی برای دانشآموزان و دانشجویان بسیار جالب و هیجانانگیز است. اما در مواقعی این درس بهصورت غیرحضوری ارائه میشود. ارائه درس آزمایشگاه در دورههای آموزشی برخط یا آموزش از راه دور برای دست اندرکاران آموزش شیمی چالش برانگیز است. مطالعات زیادی که در این زمینه بهویژه بعد از شیوع بیماری کووید 19 انجام شده نشان داده است که روشهای آزمایشگاهی جایگزین میتوانند عملکردی مشابه با تجربه آزمایشگاه حضوری برای دانشآموزان و دانشجویان ایجاد کنند. در این مقاله، پنج روش آزمایشگاهی (حضوری، مجازی، کنترل از راه دور، بستههای آزمایشگاهی آزمایش در خانه و به میزان کمتر روش گردش علمی خودآموز) که در ارائه فعالیتهای آزمایشگاهی عملی و بهمنظور پشتیبانی از مطالعات برخط مورد استفاده قرار گرفته اند را بررسی میکنیم. هر روش نقاط قوت و ضعفی دارد و میتواند بهصورت جداگانه یا در ترکیب با روشهای دیگر استفاده شود. انتخاب و ادغام این روشها، حاصل نتایج یادگیری و عوامل دیگری است که میتواند بهعنوان بخشی از فرآیند طراحی درس آزمایشگاه بررسی میشود. نکته آخر این که طراحی آزمایشگاه در آینده بهطور قطع شامل فنآوریهای جدید خواهد بود و آشنایی با این فناوریها میتواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.
The role of teaching laboratory course in chemistry education is undeniable. In-person chemistry labs are very interesting and exciting for students, but sometimes this course is offered as non-attendance course. Laboratory course in online or remote learning courses is challenging. Many studies conducted in this field, especially after the outbreak of the COVID-19, have shown that alternative laboratory methods can yield performance results similar to those of a face-to-face laboratory. In this study, methods for teaching laboratory courses of chemistry (face-to-face, virtual, remote control, home study lab kits, and to a lesser extent self-guided field trips) are examined which may contribute to the quality of practical laboratory activities or may serve as a support for online study. Each method has its own strengths and weaknesses and can be used separately or in combination. The selection and integration of these methods, which result from learning outcomes and other factors, is examined as part of the designing process of teaching laboratory course. Finally, laboratory design in the future will definitely include new technologies, and getting acquainted with these technologies can be very useful.
ملخص الجهاز:
مطالعات زيادي که در اين زمينه به ويژه بعد از شيوع بيماري کوويد ١٩ انجام شده نشان داده است که روش هاي آزمايشگاهي جايگزين ميتوانند عملکردي مشابه با تجربه آزمايشگاه حضوري براي دانش آموزان و دانشجويان ايجاد کنند.
در اين مقاله ، پنج روش آزمايشگاهي (حضوري ، مجازي ، کنترل از راه دور، بسته هاي آزمايشگاهي آزمايش در خانه و به ميزان کمتر روش گردش علمي خودآموز) که در ارائه فعاليت هاي آزمايشگاهي عملي و به منظور پشتيباني از مطالعات برخط مورد استفاده قرار گرفته اند را بررسي ميکنيم .
با اين حال ، بسياري از مربيان شيمي آن را راهي عالي براي آموزش فراگيران (به ويژه افراد تازه کار) ميدانند که در محيطي امن که اغلب شامل بار شناختي کمتري در مقايسه با زندگي واقعي است انجام ميشود و بنابراين اجازه تمرکز بيشتر بر وظايف و مهارت هاي ويژه را ميدهد (کريشنر، ٢٠٠٢).
(2006 همانند ساير رشته هاي علمي ، مطالعات مقايسه اي که در تجارب تدريس آزمايشگاه شيمي به - صورت حضوري يا مجازي انجام شده است ، به طور کلي نشان مي دهد که يادگيري در اين دو روش کم و بيش برابر است .
اگرچه آزمايش هاي شيمي از راه دور بيشتري از آن زمان به بعد انجام شدند اما باز هم اين روش در شيمي بسيار کم مورد استفاده است .
(2013), First Year Chemistry Laboratory Courses for Distance Learners: Development and Transfer Credit Acceptance, International Review of Research in Open and Distributed Learning, 14(3), 488-507.
(2021), LAB Theory, HLAB Pedagogy, and Review of Laboratory Learning in Chemistry during the COVID-19 Pandemic, Journal of Chemical Education, 98, 2496-2517.