خلاصة:
گفتوگو میان ادیان الهی بر پایههای منطق صحیح استوار است که باید از مسایل پذیرفته شده ادیان آغاز گردد. ایمان به فطرت و وجدان اخلاقی از مسایل مورد اتفاق
ادیان الهی است. نگارنده پس از طرح مباحثی چند از مسایل مورد اتفاق ادیان الهی، کرامت فرد و جامعه را از مهمترین مقتضیات اخلاق میداند و بر این باور است که
مقدسات و الگوهای مطلق، کرامت انسان را قوام میبخشد و ضمن توصیه به مسلمانان برای دفاع از مقدسات خود، تأکید مینماید که این دفاع باید انسانی و اسلامی و به
دور از افراط و تفریط و خشونت باشد.
ملخص الجهاز:
"نگارنده پس از طرح مباحثی چند از مسایل مورد اتفاق ادیان الهی، کرامت فرد و جامعه را از مهمترین مقتضیات اخلاق میداند و بر این باور است که مقدسات و الگوهای مطلق، کرامت انسان را قوام میبخشد و ضمن توصیه به مسلمانان برای دفاع از مقدسات خود، تأکید مینماید که این دفاع باید انسانی و اسلامی و به دور از افراط و تفریط و خشونت باشد.
تصور ما این است که داشتن ایمان به فطرت و وجدان اخلاقی یکی از مسایل مورد توافق میان تمامی ادیان الهی است.
همه ادیان الهی بر دو معیار تأکید دارند: نخست: معیار تعبدی که در آن از دانش عالم مطلق که خداوند متعال است بهره میگیریم و آن آموزههای ثابت دین است که مطمئن میشویم از خداوند متعال صادر گردیده، چون او چیزی جز خیر برای انسانها نمیخواهد و انسان را فریب نمیدهد بلکه همه واقعیتها را برای او روشن مینماید.
(اعراف/33) بنابراین ما به این دو حقیقت میرسیم که: 1ـ ادیان الهی به وجود فطرت انسانی ایمان دارند و عدالت را به عنوان مطلوبی مطلق میدانند و صلح را اگر مصداقی از مصادیق عدالت باشد امری مطلوب میدانند.
دوم: بهترین نصرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله با کار جدی و سازمان یافته در جهت اجرای شریعت خداوند در زمین و تحقق ویژگیهای قرآنی این امت انجام میگیرد؛ از جمله: حفظ وحدت و همبستگی، توازن و اعتدال، همکاری و همیاری، نشر دعوت به اسلام، ریشهکن کردن مفاسد اخلاقی و حفظ آمادگی علمی و اقتصادی و مشارکت تمدنی پیشتاز در حرکت بالنده انسانی."