خلاصة:
در ﺑﯿﻦ دروس ﻣﺨﺘﻠﻒ دوران ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﯾﮑﯽ از درسﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻋﻠﯽرﻏﻢ اﻫﻤﯿﺖ زﯾﺎدش، ﻧﻤﺮه ﺑﺴﯿﺎر ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﻘﯿﻪ دروس دارد، درس رﯾﺎﺿﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻧﮕﺮاﻧﯽ ﺗﻤﺎم ﺧﺎﻧﻮاده و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اوﻟﯿﺎی ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪﻫﻤﯿﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺑﺮرﺳﯽ در دﻻﯾﻞ اﯾﻦ اﻣﺮ و ﺑﺮﻃﺮف ﮐﺮدن اﯾﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺿﺮوری ﺑﻨﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ. ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﮐﻪ در ﺗﻤﺎﻣﯽ اﻣﺘﺤﺎﻧﺎت و ﻧﻤﺮات داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻮﺛﺮ اﺳﺖ، اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن اﺳﺖ. ﺑﻪﻫﻤﯿﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻣﯽﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﺑﺎ ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﻔﺤﺺ در ارزﺷﯿﺎﺑﯽ رﯾﺎﺿﯽ و ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻧﺤﻮه اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﻋﻤﻞ در اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﺑﻪ ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﻧﻤﺮات ﭘﺎﯾﯿﻦ رﯾﺎﺿﯽ ﭘﺮداﺧﺖ. اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺑﺎ ﻣﺸﺎرﮐﺖ داﻧﺶآﻣﻮزان ﭘﺴﺮ ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ اﻫﻮاز ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﯽﭘﺮدازد. ﺑﺮای ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﺿﻄﺮاب ﺑﮏ و اﺳﺘﯿﺮ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ 500 ﻧﻔﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ روش ﺗﺼﺎدﻓﯽ در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. در ﭘﺎﯾﺎن ﻧﺘﯿﺠﻪ آن ﺷﺪ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺤﺮاﻧﯽ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﻣﻌﺎدل 3/18 ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ)ﺑﯿﺸﺘﺮ از 2,58( ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﯿﺎن ﻧﻤﻮد دادهﻫﺎ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﻧﺮﻣﺎل ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ. ﭘﺲ در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﯽﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻧﺤﻮه ارزﯾﺎﺑﯽ و ارزﺷﯿﺎﺑﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان در درس رﯾﺎﺿﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮی ﺑﺮ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن و ﻧﻤﺮات ﮐﻢ آﻧﻬﺎ ﻧﺪاﺷﺘﻪ و ﻣﺸﮑﻞ را ﺑﺎﯾﺪ در ﺟﺎی دﯾﮕﺮی ﺟﺴﺘﺠﻮ ﮐﺮد.
ملخص الجهاز:
بنابراین میتوان دانشآموزی را که دچار اضطراب امتحان است به منزله فردی توصیف کرد که مواد درسی را میداند اما شدت اضطراب وی مانع از آن می شود که معلومات خود را هنگام امتحان به منصه ظهور برساند و در نتیجه انتظار میرود که یک رابطه معکوس معنادار بین نمرات اضطرابی و نمرات امتحانی وجود داشته ب 5 g"/>g"/> و همکاران، 2004: 9 > یکی از دغدغههای اصلی معلمان، به خصوص معلمان ریاضی، امکان ارزیابی واقعیتر از عملکرد آموزشی دانش آموزان است(کراشتن مارک، 1387: 92).
ارزیابی به معلمان میگوید که Latas pless Keogh & French Gay Chang شاگردان به هدف های عینی تعیین شده رسیده اند یا نه(برومز و همکاران، 1382: 63).
نتیجهی امتحانی معمولاً برای تحقیق چهار هدف مورد استفاده قرار میگیرد: 1) طبقه بندی دانش آموزان در ردههای مختلف 2) سنجش میزان کارایی برنامه های آموزشی گوناگون 3) مقایسهی معلمان، مدرسه ها و ناحیه های آموزشی و سرانجام 4) سیاستگذاری و تصمیمگیری در خصوص موضوعاتی مانند نحوهی تخصیص منابع آموزشی(کراشتن مارک، 1387: 93).
5) هدف ارزیابی، پی بردن به وجود یا عدم وجود توانایی های ریاضی در دانش آموزان و آنگاه طبقهبندی و نمره دادن به آنها بر این مبنا است(کراشتن مارک، 1387: > مطالعات نشان دادند که اضطراب با یادگیری در ارتباط است و اضطراب و فشارهای عصبی ناشی از آن منشأ بسیاری از ناکامیها و مشکلات جسمی می باشند، این اختلال ناخواسته بر نتایج کار اثر سوء دارد به طوری که عامل اصلی عدم موفقی Schaefer Hill & Wigfield تحصیلات دانش آموزان تلقی می شود(همبره 1 ، 1988: 55).