خلاصة:
هدف پژوهش بررسی و تحلیل نقش مدرسه در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. این پژوهش از نوع تحقیقات مروری و به شیوه توصیفی است و برای جمعآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای استفاده شده است. با توجه به گسترش حجم زیاد جنگ نرم در قالب شبیخون فرهنگی و در معرض خطر بودن جوانان و کودکان با انواع تهاجمات فرهنگی باید فرهنگ ایثار و شهادت را در بین آنها تقویت کرد. یکی از ابزارهای فرهنگسازی در جامعه، نهاد آموزش و پرورش است.
مدارس مهمترین جز نظام آموزش و پرورش و بعد از خانواده مهمترین پیکره تشکیلدهنده جوامع انسانی هستند. برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس میتوان به دو دسته عوامل اجتماعی و تربیتی اشاره کرد. که از عوامل اجتماعی میتوان به دیدار با خانواده معظم ایثارگران و شهدا، حضور در آرامگاه شهدا و بیمارستان جانبازان و دیدار دانشآموزان با فرماندهان و افراد موثر در دفاع مقدس و از عوامل تربیتی میتوان به نقش سازنده معلمان و مربیان پرورشی، برگزاری یادواره، همایش و اردوهای زیارتی شهدا، انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در مورد شهدا اشاره کرد. در پژوهش خود ما به این موضوع پی بردیم که عوامل تربیتی نقش بیشتری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس بر عهده دارند.